عنوان پایاننامه
طراحی مسیرWIG با استفاده از استراتژی Way Point و با در نظرگرفتن اثرات آئروالاستیک
- رشته تحصیلی
- مهندسی هوافضا - سازمان های هوافضایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62456;کتابخانه دانشکده علوم و فنون نوین شماره ثبت: 80
- تاریخ دفاع
- ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- مجتبی زارع زیرک
- استاد راهنما
- امیر رضا کوثری
- چکیده
- در این پایان نامه طراحی مسیر ویگ در مانور گذر از مانع توسط روشهای بهینه سازی انجام می شود. به دلیل جدید بودن تکنولوژی بکار گرفته شده در صنعت ویگ، این وسیله ی هوایی-دریایی دارای پتانسیل بالا در زمینه کشف مباحث ناشناخته و کار نشده می باشد. جدید بودن این تکنولوژی به دلیل استفاده از تکنولوژی اثرسطح در ویگ است. وسایل استفاده کننده از پدیده ی اثرسطح انواع گوناگونی دارند که دستگاه ویگ بهینه ترین وسیله در میان وسایلی است که از پدیده ی اثرسطح استفاده می کنند. پدیده ی اثرسطح به خاصیت های چاله ی هوایی گرفتار شده بین وسیله هوایی و سطح زمین در ارتفاع ها و سرعت های معینی گفته می شود که یکی از فواید این خاصیت ، بی اثر شدن وزن وسیله ی هوایی با نیروی برا ی بالشک هوایی بین سطح زمین و وسیله هوایی است و در مجموع باعث صرفه جویی در سوخت و زمان در حمل و نقل هوایی می شود. به دلیل جدید بودن تکنولوژی اثر سطح هنوز این تکنولوژی به بلوغ کامل نرسیده است و ملاحظاتی در استفاده از اطلاعات ثبت شده ی موجود در این صنعت وجود دارد. از جمله ی این ملاحظات می توان به بحث طراحی مسیر ویگ اشاره کرد که با توجه به اهمیت فراوان طراحی مسیر برای یک وسیله ی هوایی سعی شده خلاء موجود در زمینه طراحی مسیر پروازی ویگ، در این تحقیق برطرف شود. این رسش به دو شکل روش غیر مستقیم و روش مستقیم انجام شده است که برای گذر از مانع طراحی مسیر پروازی می کنیم. برای حل معادلات بخش های مستقیم و غیر مستقیم از روش های حل گرادیانی به علت دقت بالای این روش ها استفاده شده است.
- Abstract
- Human fast transport need is inevitable at everyday life. This requirement must be resolved in the most optimal solution that one of the approaches of new century in this field is the use of ground effect technology in modern aerial vehicles. There are a variety of devices that using of surface phenomena but WIG or Floating bird vehicle is the most efficient devices that take advantage of the ground effect phenomenon. Ground effect phenomenon is called the trapped air hole properties between the vehicle and the ground at the certain altitude and speed that one of the benefits of the this property is ineffective weight loss of air vehicle by the lift air cushion force between the surface and the air vehicle and in total It saves fuel and reduces time distances in aviation application. Due to the impact of new technology is not yet fully mature technology, and there are limitations in using the information recorded in this industry. Among these limitations, it can be noted that due to proximity to the aircraft of the WIG, The discussion of design experiments WIG used very widely range of the aircraft manufacturing industry. For example, the standards used in the design of aircraft wing structures are directly used in the design of WIG that with regard to the aerodynamic coefficient and equations for ground effect phenomenon, Changes in the airline industry standards for aircraft must be done. Another example can be found in the discussion of the deficiencies noted WIG path planning that due to the great importance of the role for an air vehicle, we have tried to fill in this article. This approach has been done of two forms of indirect method and direct method that it is designed for collision avoidance of a WIG in obstacle tracking. Obstacles can be physical obstacles or aerodynamic obstacles. To solve the direct and indirect methods, we use solving equations of the confident gradient methods for solver because these methods have high accuracy and robust and smooth answer that contributed to the robust results obtained by MATLAB. Key Words: Ground Effect-Lift-Floating Bird-Path Planning-Obstacle