عنوان پایاننامه
بررسی ارتباط ویژگی های جمعیت شناختی و روانشناختی با میزان انگیزه پیشرفت دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - آموزش کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 6060;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65253
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- دنیا منافی
- استاد راهنما
- سیدحمید موحدمحمدی
- چکیده
- انگیزه پیشرفت به عنوان یکی از پیش¬نیازهای اساسی یادگیری است و تأثیر فراوانی بر عملکرد افراد دارد. همچنین، افرادی که از انگیزه پیشرفت بالاتری برخوردارند با کوشش و جدیت بیشتری به امر تحصیل می¬پردازند. از این¬رو، پژوهش حاضر به منظور بررسیارتباطویژگی¬های جمعیت شناختی وابعاد عزت نفس بامیزانانگیزهپیشرفتدانشجویانمقطعکارشناسی ارشد کشاورزی دانشگاه تهران انجام شد. جامعه آماری پژوهش را را دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پردیس کشاورزی دانشگاه تهران تشکیل دادند (712=N).با استفاده از فرمول کوکران تعداد 175 نفر از آن¬ها به روش نمونه¬گیری هدفمند و از نوع سهمیه¬ای برای مطالعه انتخاب شدند (175=n). ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه¬ای بود که روایی آن به وسیله جمعی از اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده¬ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم¬افزار SPSSwin21انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان انگیزه پیشرفت، عزت نفس کلی، عزت نفس خانوادگی و عزت نفس اجتماعی دانشجویان در سطح متوسط و میزان عزت نفس تحصیلی آن¬ها در سطح کمی قرار داشت. نتایج تحلیل عاملی نشان داد انگیزه پیشرفت دانشجویان خود در یک سطح بالاتر شامل شش بعد می¬باشد. نتایج تحقیق نشان داد میان میزان انگیزه پیشرفت دانشجویان مورد مطالعه بر اساس جنسیت، محل تولد، اشتغال در حوزه کشاورزی، وضعیت تأهل و همچنین ابعاد عزت نفس تفاوت معنی¬داری از لحاظ آماری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون لجستیک نشان داد که ابعاد عزت نفس شامل (عزت نفس کلی، عزت نفس اجتماعی و عزت نفس تحصیلی)از توانایی بالایی برای پیش¬بینی سطح انگیزه پیشرفت دانشجویان برخوردارند.
- Abstract
- Achievement motivation is considered as one of the basic requisites of learning. Moreover, those with a higher level of such motivation put much more effort into the education process. Due to the above-mentioned fact, the current study with the aim of investigatin of the relationship between demographic characteristics self-steem dimension with achievement motivation¬ among MSc students of Agriculture College at The University of Tehran was conducted. The population of the study consisted of the postgraduate agriculture students in Tehran University (Pardis) agriculture department (N=712). Through the use of cochran Formula and quota sampling, 175 students were selected for the study (n=175). The instrument of the study was a questionnaire whose validity and reliability was respectively established through the counseling and screening of some of the professors of University and Cronbach Alpha formula. Data analysis process was conducted through the use of SPSS win21 in two stages of descriptive and inferential statistics. The results of the study showed that the amount of achievement motivation, global self-esteem, family self-esteem and social self-esteem found to be at a moderate level, whereas their educational self-esteem was found to be at a low level. The results of factor analysis also showed that the students’ achievement motivation level itself was at a higher level and it had 6 aspects. The results of the study also demonstrated that a significance difference exists between the students’ achievement motivation with regard to their gender, place of birth, being employed in agriculture industry, marriage status, and aspects of self-esteem. Furthermore, the results of logistic regression demonstrated that different aspects of self-steem (including global self-esteem, Social self-esteem and educational self-esteem) has a great ability to predict levels of students’ development.