عنوان پایاننامه
گمرکات جنوب (مطظالعه موردی دوره نوز بلژیکی)
- رشته تحصیلی
- تاریخ-مطالعات خلیج فارس
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 09لا4;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46045
- تاریخ دفاع
- ۲۹ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- طاهره خدارحمی
- استاد راهنما
- فرج اله احمدی
- چکیده
- تا سال1317ق/ 1899م. نقدسازی درآمد گمرکات ایران بر مبنای سیستم اجارهداری صورت میگرفت و هیچگونه نظم و یکنواختی در سیستم و نرخ تعرفهها وجود نداشت. مشکلات مالی دولت عامل مهمی برای تجدید ساختار این سیستم بیفایده و زیانآور شد. از آن جایی که اخذ وام های اروپایی منوط به وجود امنیت قابل ملاحظه بود و گمرکاتی با مدیریت کارآمد، تنها وثیقهای بود که ایران توانایی ایجاد آن را داشت، در اوایل سال 1316 ق/ 1898م. دولت قاجار یک متخصص امور گمرکی به نام مسیو نوز ( Naus) را برای مدرنیزه ساختن گمرکات ایران استخدام کرد. نوز اقداماتش را در جهت مدرنیزه ساختن گمرکات ایران آغاز کرد. گمرکات بنادر خلیج فارس تحت سرپرستی و راهنمایی متخصصین بلژیکی از سال 1318ق / 1900م. شروع به کار کرد و در زمان کوتاهی موفقیتهای فراوانی بدست آورد. پس از مدتی ادارهی گمرکات که تحت تأثیر قدرت و سلطهی کامل مقامات بلژیکی درآمده بود، کلیهی دستگاهها و شئون مملکتی را تحت تأثیر خود قرار داد. با انعقاد تعرفهی گمرکی 1319ق/ 1901م. و اجرای آن در بنادر جنوب مسئلهی جدیدی در صحنهی رقابت های دول اروپایی در منطقهی خلیج فارس بروز کرد. انتصاب نوز شاید تنها گام نسبتاً موفقی بود در راستای اصلاحات اقتصادی که در فاصلهی پنج سال درآمدهای مالیاتی ایران را چهار برابر کرد. درآمدهای گمرکی بنادر جنوب صرف استهلاک وام های انگلیسی شد. قروضی که هیچ نتایج کارآمدی برای توسعهی اقتصادی ایران به همراه نداشت و زمینه نارضایتی تجار را فراهم ساخت و وقوع انقلاب مشروطه را تسریع کرد. واژگان کلیدی: خلیج فارس، گمرک، تجار، اصلاحات گمرکی.
- Abstract
- Until 1317 H, /1899 A.D. Cashing of Iran’s incomes from customs was based on tenant (hiring) system. And there wasn't any regularity and monotony on tariff system. Government’s financial problems were important factors for restructuring of this vain and unprofitable system. Since getting European loans needed a great deal of security, establishing customs with efficient management was the only deposit (document) that Iran was capable of. In early 1316 hejira (A.h.) /1898 A.D. the government employed Monsieur Nous a specialist (of customs) to modernize customs of Iran. Customs of Persian Gulf’s ports under the supervision and leading of Belgian specialists began to work and in a short period gained numerous successes. After a while the customhouse that was completely under the influence of Belgian power and authority influenced all sides and organs of state. And by founding customs tariff and performing it in south ports, a new problem regarding competition among European governments occurred in The Persian Gulf.On the way of economical reform maybe Nous's appointment was the only step relatively toward success which during five years made the tax income four times more than its usual in Iran. Tax incomes of south ports were used for amortization of English depts. the ones which didn’t have any useful results for economical development of Iran. Key Terms: Persian Gulf, Customs,Businesmen,Customs’s reforms’s.