عنوان پایان‌نامه

نحلیل رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین و فرایند مدیریت دانش در بین اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نحلیل رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین و فرایند مدیریت دانش در بین اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 5976;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64242
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    سیدیوسف حجازی

    مدیریت دانش رهیافتی نظام¬مند در خلق، دستیابی، انتشار و استفاده از دانش و آموخته¬ها در سازمان است که در سازمان‌های آموزشی به بهبود تصمیم¬گیری، افزایش انعطاف-پذیری، کاهش بار کاری و هزینه¬ها، بهبود انگیزه کارکنان و بهره¬وری بیشتر کمک می‌کند. از آنجایی که رهبری یکی از عوامل مؤثر بر مدیریت دانش است، از این‌رو پژوهش حاضر با هدف کلی تحلیل رابطه بین رهبری تحول‌آفرین و فرآیند مدیریت دانش انجام شد. کلیه اعضای هیأت‌‌‌‌‌‌علمی که در مهرماه سال تحصیلی93-1392 در دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز(111=N) مشغول به کار بودند، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می‌دهند. از مجموع پرسشنامه‌های توزیع شده، 97عدد(3/87 %) از آن‌ها قابل‌استفاده بود که همین تعداد به‌عنوان نمونه تحقیق درنظرگرفته‌شد. ابزار جمع‌آوری داده‌های تحقیق را دو پرسشنامه رهبری تحول‌آفرین و فرآیند مدیریت دانش تشکیل داده بود که روایی آن‌ها توسط جمعی از صاحب‌نظران دانشگاهی مرتبط با حوزه پژوهش و پایایی آن‌ها نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ(932/0<?<774/0) مورد تأیید قرارگرفت. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از نرم-افزارهای SPSSwin21وLISREL8.8انجام شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که پاسخگویان، وضعیت موجود رهبری تحول‌آفرین و فرآیند مدیریت دانش در این دانشکده را کمتر از حد متوسط ارزیابی کرده‌اند. همچنین مدل ساختاری تحقیق نشان داد که رهبری تحول‌آفرین، اثر مثبت و معناداری بر فرآیند مدیریت دانش دارد و 77 درصد از تغییرات متغیر وابسته فرآیند مدیریت دانش را تبیین می¬کند و در بررسی میزان اثر¬گذاری هر یک از مؤلفه¬های رهبری تحول¬آفرین، مشخص شد که از این ابعاد، دو بعد تحریک هوشمندی و نفوذ آرمانی دارای تأثیر مثبت و معنا¬داری بر مدیریت دانش است.
    Abstract
    Knowledge management is a systematic approach to the creation, acquisition, dissemination and use of knowledge and learning in organization to improvement in decision making, increase flexibility, reduce operating costs, improve productivity, increase staff motivation in educational organizations. The leadership is one of the factors influencing knowledge management, Hence The main goal of the study was "Study of the relationship between Transformational leadership and knowledge management". All faculty members in the October of the academic year (2013) at the University of Tabriz (N=111) were employed, constituted the statistical population. Data collected from 97 academic members from Department of Agriculture in University of Tabriz. The final response rate was 87/3%. In order to collect data two questionnaires employed: 1- Transformational leadership and 2- Knowledge Management. Validity was confirmed by a group of university professors who were associated with the field of research. The Cronbach's alpha coefficient for the different sections of the questionnaire was ranged from 0/775 to 0/931 which show satisfied reliability. SPSSwin21 and LISREL8.8 software was used for data analysis. The results showed that the respondents, the current status of transformational leadership and knowledge management at the college have evaluated lower than average. Also, the findings of the research model using of structural model reveal that Transformational leadership had positive and significant effect on enhancement of knowledge management process and it explained 77% of variance of knowledge management process. In examining the effect of each component of transformational leadership, it became clear that these aspects have Intellectual stimulation and Ideal Influence a significant positive impact on the knowledge management process. Keywords: Transformational leadership, knowledge management process, faculty members, Agricultural College in University of Tabriz.