عنوان پایان‌نامه

مسیریابی حرکت وسایل نقلیه همراه با پنجره های زمانی به منظور کاهش مصرف سوخت و گازهای خروجی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مسیریابی حرکت وسایل نقلیه همراه با پنجره های زمانی به منظور کاهش مصرف سوخت و گازهای خروجی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2574;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62165
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
    دانشجو
    حامد خادمی
    استاد راهنما
    جعفر رزمی

    مساله مسیریابی وسایل نقلیه (VRP) و شکل تعمیم یافته ی آن مساله مسیریابی وسایل نقلیه با در نظرگیری پنجره های زمانی و هزینه حمل و نقل وابسته به زمان در چند سال اخیر توجه بسیاری از محققین را به خود جلب کرده است. مسایلی که در عین پیچیدگی بسیاری از مشکلات شبکه های توزیع را حل خواهند کرد. این مسایل در حوزه ی مسایل بسیار پیچیده طبقه بندی می شوند. در این پایان نامه رویکرد جدیدی در مدل سازی این نوع مسایل به کار رفته است. تحقیقات آتی نشان می دهند که حجم بسیار زیادی از سوخت توسط وسایل نقلیه سنگین برای جابجایی کالاها استفاده می شود. همچنین آلایندگی این وسایل بسیار بالا است و حجم قابل ملاحظه ای از گازهای گلخانه ای منتشر شده در جو را به خود اختصاص می دهند. از این رو در این پایان نامه مساله مسیریابی وسایل نقلیه با در نظرگیری پنجره های زمانی و هزینه حمل و نقل وابسته به سرعت با تابع هدف کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مدل شده است. همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، این مسایل در رده مسایل سخت مدلسازی می شوند از این جهت برای حل این گونه مسایل در ابعاد واقعی روشی دقیق و کارایی در دست نیست. در این پژوهش برای حل مدل پیشنهادی از الگوریتم فرا ابتکاری شبیه سازی تبرید استفاده شده است. در پایان، این الگوریتم فرا ابتکاری توسط مسایل نمونه تست و نتایج ذکر شده است. آزمایشات نشان می دهد که الگوریتم شبیه سازی تبرید پیشنهادی از کارایی بسیار خوبی برخوردار است. و در انتها برای مدل ارائه شده تحلیل حساسیت روی پارامترهای مساله انجام می شود و اثر پارامترهای مختلف بر میزان مصرف سوخت و میزان انتشار گازهای خروجی بررسی می شود. واژه‌های کلیدی: مسیریابی وسایل نقلیه با در نظرگیری پنجره های زمانی و هزینه حمل و نقل وابسته به زمان، مسیریابی سبز، بهینه سازی مصرف سوخت، کاهش انتشار گازهای گلخانه ی، الگوریتم شبیه سازی تبرید
    Abstract
    Transportation has hazardous impacts on the environment, such as resource consumption, land use and the effect induced by Greenhouse Gas (GHG) emissions. Growing concerns about such hazardous effects of transportation on the environment call for revised planning approaches to road transportation by explicitly accounting for such negative impacts. In recent years few papers and researches considered objective function of minimizing fuel consumption and CO2 emission in vehicle routing problem (VRP) and many of them attempted to minimizing total distance traveled or total time spent. In this work we developed a mathematical model for time dependent vehicle routing problem with time windows to minimizing fuel consumption and CO2 emission.in our proposed model we considered load and weight of vehicles, speed of vehicles and waiting time at costumers site as factors affecting the objective function. At the first we evaluate the reliability of the mathematical model with CPLEX 10 for small instances, Since Vehicle routing problem is a NP-HARD problem and no exact approach can solve it for large instances we developed a simulated annealing algorithm for solving it. A simulated annealing algorithm was developed for solving the model both few and large instances. Results showed that the SA algorithm produce the near optimal solution compared with the exact approach. Then we analyzed the sensitivity of the main parameters of the problem such as: capacity of vehicles, demands of costumers, number of nodes and length of time windows and their effects on objective function. Keywords: Time dependent vehicle routing problem, green vehicle routing problem, CO2 emission, fuel consumption, simulated annealing