عنوان پایاننامه
دیدگاه اخلاقی کندی
- رشته تحصیلی
- فلسفه و کلام اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2217ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61212
- تاریخ دفاع
- ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- سکینه حقیقت طلب بیجارپسی
- استاد راهنما
- احد فرامرز قراملکی
- چکیده
- ابویوسف یعقوب بن اسحاق کندی نخستین فیلسوف مسلمان، دارای آثار و دیدگاه¬های اخلاقی است. وی هدف اخلاق را رسیدن به سعادت و کمال از طریق رفع رذایل اخلاقی و رسیدن به فضایل انسانی می¬داند. او در بحث از رذایل اخلاقی نگاهی طب¬گونه دارد و رذایل را همچون بیماری¬های نفس مورد بحث قرار می¬دهد. او سعادت را رسیدن انسان به برترین جایگاه انسانی یعنی تشبّه به اله، می¬داند. دیدگاه اخلاقی کندی بر مبانی ارسطویی علم النفس یعنی تعریف نفس، کمال نفس و قوای نفس استوار است. فضایل انسانی در پرتو تعاریف وی از فلسفه بیان می¬شوند. وی بر اساس دیدگاه سنّت ارسطویی، دستیابی به فضایل و رسیدن به سلامت نفس را در گرو رعایت اعتدال در افعال هر یک از قوای نفسانی می¬داند. فضایل عمده در دیدگاه وی، حکمت، شجاعت، عفت و عدالت می باشند. افراط و تفریط در افعال هریک از قوای نفس، صفاتی را برای نفس رقم می¬زند که او هر یک از این صفات را به عنوان رذایل اخلاقی و بیماری برای نفس در نظر می¬گیرد. کندی شناخت عیوب نفس از طریق خودنقدی را گام دیگری در حفظ سلامت نفس می¬داند. او شناخت عیوب نفس را بر خلاف دیدگاه جالینوسی، فرایندی فعال و در پرتو دیدن خود در آینه خود می-داند. معطوف شدن نگاه انسان به عالم عقلی وعقلانی زیستن سلامت را در پی دارد. توجه به امور مادی و محبوب قرار گرفتن این امور برای انسان، زمینه را برای گرفتار شدن به بیماری¬های نفسانی، در پی از دست دادن آن امور زوال پذیر، ایجاد می-کند. کندی از حزن، حسد، غضب، شهوت، ترس از مرگ و عشق به عنوان بیماری¬های نفس بحث می¬کند. وی دو سبب اصلی حزن را فقدان محبوب و فوت مطلوب می¬داند و از انسان¬ها می¬خواهد با برگزیدن محبوب¬ها و مطلوب¬های خود از امور موجود در عالم عقلی، دچار حزن ناشی از این عدم وصول یا از دست دادن آن¬ها که از خصوصیات عالم مادی است، نگردند. او حزن را یکی از مهمترین بیماری¬های نفس می¬داند. کندی حسد را در تحلیل گونه¬های مختلف حزن مطرح می¬کند و به عنوان عاملی در ایجاد حزن، آن را به عنوان بیماری برای نفس و بدترین گناه برای انسان، بر می-شمارد. کندی مرگ را جزء ماهیت انسان دانسته و آن را امری نیکو می¬داند و ترس از آن را شر و به عنوان یک بیماری برای نفس مطرح می¬کند. او عشق را در صورتی که سبب دور شدن توجه انسان ازعالم عقلی و معطوف شدن نگاه وی به امور مادی گردد، به عنوان رذیلت و بیماری برای نفس در نظر می¬گیرد. کلید واژگان: کندی، اخلاق سلامت محور، اخلاق فضیلت گرا، حزن، عشق، اعتدال، مرگ
- Abstract
- Abu Y?sufYa?q?b ibn ?Is??q al-Kind?, the first Muslim philosopher, has many ethical views and works. He believes that ethics aims to accomplish bliss and perfection by eliminating ethical vices and reaching human virtues. He treats ethical vices like a physician and discusses the vices such as psychological diseases. He believes that bliss is the highest human position, namely, imitation of God. Al-kindi’s ethical viewpoint is based on the foundations of Aristotelian, self-knowledge which means defining soul, perfection of soul and soul faculties. Human virtues are expressed in the shadow of his definition of philosophy. Based on Aristotelian tradition, he considers that accomplishing virtues and psychological health is subject to observing moderation in the deeds of faculties. The main virtues in his idea include wisdom, bravery, modesty and justice. Excess and negligence in the deeds of the soul faculties ordain some characteristics for the soul that it considers these characteristics as ethical vices and disease for the soul. Al-kindi considers that identifying the flaws of soul through self-criticism is another step to preserve the soul health. Despite the Galenic views, he holds that identifying the flaws of the soul is an active process under the shadow of a travel within. Human’s concentration on the intellectual world and living an intellectual life will lead to health. Concentrating on material and mortal aspects of life will provide the ground for soul diseases when these mortal affairs disappear. Al-kindi speaks of sorrow, jealousy, wrath, lust, fear of death, and love in soul diseases. He states that the lack of popular and the loss of desirable are the two causes of sorrow. He asks the humans to choose the popular and desirable affairs of their intellectual world in order not to suffer the sorrow of not reaching to these aspects or losing them, which is characteristic to the mortal world. He thinks sorrow to be one of the most important psychological diseases. Al-kindi introduces jealousy in analysis of various types of sorrow and enumerates it as a disease for soul and the worst human sin as an element of creating sorrow. Al-kindi regards death as the human nature and takes it a good aspect. Fear of death is regarded as evil and a soul disease. He believes love to be a vice and disease for the soul if it deviates the human attention from the intellectual world and directs the human attention toward material affairs. Keywords: Al-Kindi, health-based morality, virtue-oriented ethics, sorrow, love, moderation, death