گفتمان حاکم بر بازنمایی اسلام و مسلمانان در رسانه های آلمان
- رشته تحصیلی
- مطالعات کشورهای آلمانی زبان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: DE12 173 1392;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65533
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- صفورا رئوفی دهکردی
- استاد راهنما
- یونس نوربخش
- چکیده
- امروزه درک بشر از دنیا و وقایع آن بیش از هر چیز به «عمل بازنمایی» رسانهها بستگی دارد. رسانه هایی که بیطرف و صادق نیستند و همواره روابط قدرت و گفتمانها بر عمل آنها حاکم است. از اینرو میتوان بازنماییها و تولیدات رسانهای را تحت تأثیر مواضع ایدئولوژیکیای دانست که در راستای تقویت و یا تضعیف گفتمانی خاص عمل میکنند. بیتردید درک غرب از اسلام و مسلمانان نیز تا حد زیادی از طریق بازنمایی رسانهها و در چارچوب گفتمانی خاص شکل میگیرد. از اینرو مقاله حاضر به عنوان گزیدهای از یک تحقیق دانشگاهی میکوشد تا در ابتدا بازنمایی اسلام و مسلمانان در رسانه های آلمان را از طریق بررسی تصاویر موجود در کتابهای درسی مدارس و مطبوعات آلمان تبیین نماید و سپس بر پایه نتایج به دست آمده، کیفیت ایدئولوژیک گفتمان رسانهای را که در چارچوب آن اسلام و مسلمانان در رسانههای آلمان به تصویر کشیده میشوند، مشخص کند. واژههای کلیدی: اسلام و مسلمانان، رسانه، آلمان، غرب، بازنمایی، گفتمان، تحلیل انتقادی گفتمان، شرقشناسی، ایدئولوژی
- Abstract
- Unsere Wahrnehmung von Realit?ten der Welt h?ngt von der „Repr?sentation“ der Medien ab. Die mediale Repr?sentation ist aber nicht eine neutrale Praxis, sondern steht unter dem Einfluss der dominanten Diskurse und Machtverh?ltnisse. Man kann davon ausgehen, dass mediale Darstellungen bzw. Repr?sentationen unter dem Einfluss von ideologischen Einstellungen stehen, die zur Verst?rkung und Schw?chung des bestimmten Diskurses dienen. Es ist hierzu unbestritten, dass die Wahrnehmung des Islams und der Muslime in den westlichen L?ndern vorwiegend von der medialen Repr?sentation gepr?gt ist und unter einem bestimmten Diskurs erfolgt. Dieser Artikel versucht daher, zun?chst durch die Darstellung der dominierenden Vorstellungen über den Islam und die Muslime auf den zwei Diskursebenen „Schulbuch“ und „Presse“ die Repr?sentation des Islams und der Muslime in den deutschen Medien zu erl?utern und dann aufgrund der erworbenen Ergebnisse ideologische Qualit?t des medialen Islam-Diskurses in Deutschland zu erleuchten. Schlüsselw?rter: Islam und Muslime, Medien, Deutschland, West, Repr?sentation, Diskurs, Kritische Diskursanalyse, Orientalismus, Ideologie