بازنمایی جنگ تحمیلی در مستندهای تلویزیونی ایران (مطالعه مقایسه ای مجموعه های روایت فتح و آخرین روزهای زمستان)
- رشته تحصیلی
- مطالعات فرهنگی ورسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62443;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4688
- تاریخ دفاع
- ۰۳ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- مریم رجب وندی
- استاد راهنما
- مسعود کوثری
- چکیده
- مساله اصلی که در این پایاننامه مورد توجه قرار گرفته این است که گفتمان مجموعههای مستند تلویزیونی جنگی در طی زمان یکسان نبوده و در دوره جنگ و پس از آن شاهد گفتمانهای مختلفی هستیم که هر یک از مجموعههای مستند برجسته در زمینه جنگ ایران و عراق از زاویه این گفتمان به طرح مساله جنگ پرداختهاند. به همین منظور در این پایان نامه نحوه بازنمایی جنگ در مستندهای تلویزیونی روایت فتح و آخرین روزهای زمستان با یکدیگر مقایسه شد و همچنین نوع گفتمان غالب هر یک از این مجموعهها و نسبتی که این گفتمانها با شرایط اجتماعی و سیاسی زمان خود داشتند شناسایی شد. از سوی دیگر، این مساله مورد ارزیابی قرار گرفت که قهرمانان در هر یک از این مجموعهها چگونه بازنمایی شدهاند و سفر قهرمان در این مستندها چگونه انجام میشود. در این پژوهش رویکرد نشانهشناسی اجتماعی ونلیون (2008) هم به مثابه چارچوب نظری و هم به مثابه روش تحقیق استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که مجموعه روایت فتح از گفتمان «فلسفه جنگ» و مجموعه آخرین روزهای زمستان از گفتمان «تاریخ جنگ» برای بازنمایی جنگ استفاده کردهاند. علاوه بر این، در مجموعه روایت فتح ایدئولوژی غالب، ایدئولوژی «دفاع از دین» است در حالی که در مجموعه آخرین روزهای زمستان ایدئولوژی «دفاع از میهن» غلبه دارد.
- Abstract
- The main issue considered in this thesis is that discourse of War television documentary series is not identical during the time and In the period of the war and after that we are seeing several different discourses that each of dominant documentary series in the field of Iran-Iraq War from this point of discourse had planed the war issue. To this end, in this thesis, the representation of war in television documentaries (Ravayate fath and Akharin rozhaye zemestan) were compared. as well as the ratio of the dominant discourse that these discourses were identified with the social and political conditions of their time. On the other hand, it examines how the heroes in each of these categories are represented and Hero's journey in this documentary and how it is done. In this study, social semiotics approach Van leeuwen (2008) as well as the theoretical framework and methodology used. The results indicate that Ravayate fath of the discourse of »philosophy of war« and Akharin rozhaye zemestan of the discourse of «history of war« has been used to represent the war. Moreover, the Ravayate fath of the dominant ideology, is ideology »defense of religion« while on the set of Akharin rozhaye zemestan ideology »defense of the homeland« is overcome. Keywords: representations of war, Ravayate fath, Akharin rozhaye zemestan, Social Semiotics, hero