برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری در منطقه تخت سلیمان تکاب
- رشته تحصیلی
- جغرافیا - برنامه ریزی توریسم
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56061;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1718
- تاریخ دفاع
- ۲۶ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- انور شریفی قلدره
- استاد راهنما
- سیدحسن مطیعی لنگرودی
- چکیده
- چکیده منطقه تخت¬سلیمان برخوردار از توانمندی¬های بالقوه برای توسعه گردشگری بوده، ولی به دلایل مختلف چون عدم مطالعه جامع گردشگری در منطقه و برنامه¬ریزی برای توسعه آن، از این توانمندی¬ها استفاده نشده است. پژوهش حاضر به دنبال شناخت پتانسیل¬ها و محدودیت¬های توسعه گردشگری و ارائه یک برنامه راهبردی گردشگری هدفمند و متناسب با مقتضیات منطقه تخت¬سلیمان می¬باشد.این پژوهش با استفاده از روش های، گردآوری اطلاعات کتابخانه¬ای، مطالعات میدانی و تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت¬ها و تهدید¬ها به شیوهSWOT و ویکور به ارائه¬ی استراتژی و راهبرد در جهت توسعهگردشگری تخت¬سلیمان پرداخته است.جامعه آماری مطالعه شده در این تحقیق را سه گروه (مردم محلی، گردشگران و مدیران محلی) تشکیل می¬دهندکه با استفاده از روش نمونه¬گیری کوکران برای مردم محلی از بین 12 روستای منطقه مورد مطالعه، تعداد 298 نفر وبرای گردشگران در دسترس تعداد382نفر به طور تصادفی و برای مدیران محلی تعداد 20 نفر همه شماری شده¬اند که پس از تکمیل این پرسشنامه¬ها، برای تحلیلداده¬ها از نرم افزار SPSS، Excel، SWOTو ویکور استفاده گردید.برای آزمون فرضیه¬های تحقیق از آزمون آماری اسپیرمن استفاده شد که نشان دهنده این است که از دیدگاه جامعه میزبان از بین 19 شاخص مطرح شده تاثیرات گردشگری بر روی 9 شاخص اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و محیطی – کالبدی مورد تایید قرار گرفته، و روی 10 شاخص رد شده است. بنابراین از دیدگاه جامعه میزبان، مؤلفه¬های اقتصادی 33/16 ?، مؤلفه¬های اجتماعی – فرهنگی 75% درصد و مؤلفه¬های محیطی– کالبدی، 40% درصد از گردشگری تأثیر پذیرفته اند. نتایج حاصل از تحلیل SWOTنشان داد که گردشگری منطقه تخت سلیمان با 11 نقطه قوت و 10 نقطه ضعف داخلی و 10 فرصت و 10 تهدید خارجی مواجه است که مورد بررسی قرار گرفته¬اند. نتایج حاصل از تحلیل SWOT نشان داد که گردشگری منطقه تخت¬سلیمان در مرحله رشد و شناخت قرار دارد، بنابراین استفاده از راهبردهای SO (تهاجمی) لازم می¬نماید. بر اساس مدل رتبه¬بندی ویکور نشان داد که گردشگری منطقه تخت سلیمان در مرحله استراتژی تنوع بخشی قرار دارد بنابراین استفاده از راهبردهای ST (تنوع بخشی) لازم می¬نماید. در پایان نیز با استفاده از برنامه ریزی راهبردی کمی تعداد 9 راهبرد در سه گروه اولویت اول تا سوم به عنوان جذاب ترین راهبردها برای توسعه گردشگ
- Abstract
- Abstract Tourism is one of the main Economy of the business. Exploiting the situation,requires is the creation of favorable conditions in the form of comprehensive planning is useable. The Takht-e Soleyman Area potential for tourism development, but for various reasons such as the lack of a comprehensive plan for the development of tourism in the region, the capabilities have been used. This study seeks to understand the potential and limitations of developing tourism and a tourism strategy is targeted and tailored to the requirements of the Takht-e Soleyman. The research methods, data collection, library, and field studies to determine the strengths, weaknesses, opportunities and threats SWOT and Vikor way to provide the strategy for development of tourism has Takht-e Soleyman. The population studied in this research, the three groups (local people, tourists and local administrators) constitute The method of sampling the local people of Cochrane12 villages in the region 298 of 382 patients were available for tourists at random Local managers have a number for all 20 patients After completing the questionnaire, data analysis software SPSS, Excel, SWOT and Vikor used. Spearman's test was used to test the research hypotheses Which reflects the views of the host community of the 19 index 9 of tourism impacts on economic, social - cultural and environmental - physical have been approved body, On 10 indicators have been rejected So from the perspective of the host community, the economic component of 33/16%, Social factors - culture, 75% of And environmental factors - physical, 40% percent are influenced by tourism. The results showed that the SWOT analysis Tourism in the Takht-e Soleyman area with 11 strength and 10 internal weaknesses and opportunities and 10 external threats 10 that have been studied. SWOT analysis of the results showed that the growth of tourism in Takht-e Soleyman is knowledge, Thus, using the strategies of SO (invasive) needed to be. Ranking w