عنوان پایاننامه
مقایسه تفاوت الویت های ارزشی دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر نسیم شهر و منطقه ۶ تهران _ نازی غفوری
- رشته تحصیلی
- مطالعات زنان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61688
- تاریخ دفاع
- ۲۳ خرداد ۱۳۹۱
- دانشجو
- نازی غفوری
- استاد راهنما
- تقی آزاد ارمکی
- چکیده
- یکی از دغدغه های مهم جوامع امروزی، به ویژه در کشورهایی که گام های اولیه فرایند نوگرایی را می گذرانند و در حال گذار از بافت سنتی به یک وضعیت اجتماعی – فرهنگی مدرن هستند، مساله ارزش های اجتماعی و نحوه ظهور و بروز آن در نسل های جدید است. اینکه ارزش های سنتی حاکم بر جامعه در چنین گذاری چه سرنوشتی پیدا می کنند و از سوی دیگر چه ارزش¬ها و اولویت¬های ارزشی نوینی جایگزین نظام ارزشی قدیم خواهد شد، مساله ای است که ذهن بسیاری از اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی را به خود مشغول کرده است. چرا که درک چگونگی شکل¬گیری ارزش¬ها و نحوه گزینش و انتخاب آنها و دادن اولویت به برخی و به حاشیه رفتن برخی دیگر، می¬تواند زمینه ای باشد برای فهم عناصر فرهنگی حاکم بر جامعه و از این طریق بازشناسی راهی که جامعه از این پس خواهد پیمود. پژوهش حاضر با موضوع بررسی اولویت های ارزشی دانش¬آموزان دختر و پسر و بیان تفاوت¬های آنها انجام شد. هدف از این پژوهش بررسی اولویت های ارزشی دانش¬آموزان دبیرستانی و نیز شناخت و دسته بندی این اولویت¬ها بر پایه متغیرهای تحقیق بود. جامعه آماری ما در این تحقیق، شامل کلیه دانشآموزان پسر و دختر دوره متوسطه در دبیرستان های منطقه 6 شهر تهران و نسیم شهر و نمونه آمار بر مبنای فرمول کوکران 386 نفر بود. بر اساس یافته های تحقیق میان اولویت های ارزشی دانش آموزان این دو منطقه تفاوت های ارزشی به چشم می خورد که می توان این تفاوت ها را بیش از همه در ارزش های خانوادگی، مذهبی و سپس اجتماعی مشاهده کرد. والدین، طبقه اجتماعی و محل سکونت نیز از جمله مهم¬ترین شاخص¬هایی هستند که نمودار این تفاوت های ارزشی می باشند.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد.