عنوان پایان‌نامه

پیدایش مدرسه جدید در ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پیدایش مدرسه جدید در ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    جامعه شناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56796;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4502
    تاریخ دفاع
    ۲۳ خرداد ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    حسین کچوئیان

    موضوع این رساله، تحلیلی است در باب شرایطِ تاریخیِ امکانِ ظهور و شکل‌گیریِ اولین گفتمان تعلیم و تربیتِ ابتدائی در ایرانِ دوره قاجار، که به جای آموزش مکتب‌خانه‌ای بر سریر آموزش این مرز و بوم نشست و بعدها مدارس ابتدائی، بر پایه آن و در امتداد تغییراتِ غنوده در آن شکل گرفت. در اثر چنین دگرگونی بنیاد برافکنی بود که سال‌ها بعد، فصلی نو در قلمرو تعلیم و تربیت ما آغاز گشت و مدارس جدید، بساطِ کهنه آموزش مکتب‌خانه‌ای را برچید و یکه‌تاز بی‌رقیب عرصه آموزش در ایران گشت. اشاره خواهد شد که چگونه از پسِ تحولات و دگرگونی‌های سده‌های اخیر، مفهومی متفاوت از «حفظ صحت» که زیربنای یکی از مهم‌ترین انتقادات مصلحین آموزش جدید به مکتب‌خانه های ما را شامل می‌گشت، شکل گرفت. ظهور تصور جدیدی از این مفهوم، همراه با پیدایی سبک جدیدی از زندگی که متاثر از هجمه های گسترده وبا و طاعون و در نتیجه رواج دانش پزشکی فرنگی در آن دوران بود و همینطور تنظیم و ترتیب کردارهایی چون آبله‌کوبی و در نهایت پیدایی ادراکی نوین از «طفولیت»، شرایطی را پدید آورد که در بستر آن و بر پایه دگرگونی‌های مبتنی بر آن، اولین گفتمان تعلیم و تربیت جدید ما در ایران، امکان ظهور و قوام یافت.
    Abstract
    The subject of this research is an analysis about the historical conditions of possibility of the birth of the first modern educational discourse in Qajar Iran in the nineteenth century based on which the new elementary schools formed. Eventually, it was an effect of such a profound change that within the next years, maktab-khana (the former education system) was completely superseded by this new education system. Here, the main concern is about the interaction between field of medicine and education; that is, how the first modern educational discourse was affected by the changes which formed not in the field of education but in the field of medicine. This research emphasizes how the different concept of hefz-e sehhat (preserving health), was formed as a result of some developments and transformations in recent centuries; the concept that was at the heart of criticisms of reformers of the former education system. Spreading cholera and plague in the 19th century led to the appearance of a new lifestyle which was under the influence of the western medical knowledge. These changes along with the employing of practices like vaccination and ultimately the birth of the new perception of “infancy”, created the conditions based on which, formation of the first discourse of modern education in Iran was made possible.