عنوان پایاننامه
بررسی نقوش و کتیبه های محراب های تاریخی یزد
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55584
- تاریخ دفاع
- ۲۶ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- حامد زارع منگابادی
- استاد راهنما
- سیدمحمد فدوی, مصطفی اسدالهی
- چکیده
- محراب در اسلام نماد وحدت ، مکان عبادت و محل جنگ با هواهای نفسانی است. محراب به معنی بالا خانه و محل شاه نشین است که یادآور جایگاه پیامبر اسلام (ص) بوده و در معماری اسلامی سمت و سوی قبله را نشان می دهد. در طول تاریخ هنر و معماری اسلامی محراب ها جایگاه ویژه ای داشته اند که زیباترین کتیبه ها و نقوش تزیینی را به همراه بهترین مصالح معماری در آن به کار برده اند. محراب ها معمولا از جنس سنگ ، گچ و کاشی بوده که با توجه به نوع معماری دوره ها، جنس آن نیز تغییر می کرده است. تزیینات شامل نقوش اسلیمی و نمادین و همچنین کتیبه های مزین به آیات قرآن کریم می باشد. نقوش نمادینی مثل قندیل، درخت و چلیپا در تزیینات محراب مورد توجه بسیاری از طراحان قرار می گرفته که باید گفت تمام تزیینات در جهت القاء مفاهیم اسلامی به کار برده می شده است. در تحقیق پیش رو محراب های تاریخی شهر یزد و حومه مورد بررسی قرار گرفته که مربوط به دوره زمانی قرن پنجم تا سیزدهم هجری قمری می باشد. هر محراب با توجه به نوع مصالح و دوره آن و با توجه به نقوش و کتیبه ها مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اینکه منطقه ی یزد دارای سنگ محراب های متعددی است بیشتر محراب های کار شده در این خطه از جنس سنگ بوده که قرابت زیادی هم به سنگ قبور نیز دارند. در این محراب ها آیات قرآنی و کتیبه های نگارش شده با خط کوفی جزو زیباترین بخش آن به حساب می آید . از محراب های دیگر یزد می توان به محراب های کاشی کاری شده آن اشاره کرد که اوج آن را می توانیم در محراب مسجد جامع یزد مشاهده کنیم. همچنین محراب های گچبری شهرستان ابرکوه مثل محراب مسجد جامع ابرکوه و بقعه عزیز الدین نسفی جزو شاهکارهای محراب سازی به حساب آمده که کتیبه های قرآنی در کنار نقوش پر پیچ و خم اسلیمی و گیاهی، نمونه های ارزنده ای است که مورد بررسی قرار گرفته اند.
- Abstract
- The altar (Mehrab)is symbol ofa place of worship and a place of war with sensual climates in Islam.Altar means the place upstairs where is place reminiscent of Islam Prophet (PBUH) and it shows the direction of Mecca in Islamic architecture. Islamic art and architecture throughout history have a special place in the sanctuary of the beautiful scrolls and decorative designs with the best materials are used.The altarswere usually made of stone, stucco and tile architecture was that the type of courses, changes have been made. Arabesque ornamentation and symbolism as well as inscriptions of the Holy Quran verses will be decorated.Symbolic Motifs such as stalactites, tree and decorating the altar cross the attention of many designers that should be told all the decorations have been used for induction of Islamic concepts.In upcoming research, the altars and around the historic city of Yazd is located on the fifth to the thirteenth century AH is a period of time.Each altar according to the type of materials and the Motifs and inscriptions has been studied.Given the Yazd region has several altar stones, wrought most of the territory of the altar stones to stone graves which have many affinities.In The Altar and the Quran Kufic inscriptions written by one of the most beautiful parts of it are considered. In other Yazd's altars can be pointed on its tiled alters where we can observe their peak in Mosque of Yazd. Also,cornice alters in Abarkuh city like GreatMosque's altar and Aziz-al-din Nasfy's tomb, are considered among the masterpieces of the alter building that Koranic inscriptions alongside arabesque Motifs twisting and valuable botanical specimens that have been examined.