عنوان پایاننامه
رابطه بین سبک های تفکر با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان تربیت بدنی ورزشکار (انفرادی - گروهی) و غیرورزشکار
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 919;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58612
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- مازیار مقدادی
- استاد راهنما
- محمود گودرزی
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های تفکر با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های شهر تهران می باشد، روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی است، در این روش محقق ارتباط را توسط پرسشنامه جمع آوری کرد. ابزار مورد استفاده جهت اجرای تحقیق پرسشنامه سبک های تفکر رابرت استرنبرگ، پرسشنامه خلاقیت رندسیپ و معدل دانشجویان جهت بررسی پیشرفت تحصیلی بود، از آزمون کولومگروف- اسمیرنوف جهت بررسی نورمال بودن توزیع داده های حاصل از تحقیق استفاده شد، همچنین از تجزیه و تحلیل واریانس جهت بررسی رابطه فاکتور های اصلی با ویژگی های دموگرافیک، همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین سبک های تفکر با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی و برای به دست آوردن فرمولی جهت پیش بینی خلاقیت و پیشرفت تحصیلی از روی سبک های تفکر از رگرسیون خطی استفاده شد. جامعه آماری در این تحقیق دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های شهر تهران بودند که تعداد آنها 2000 نفر بر آورد شد و حجم نمونه هم با استفاده از جدول مورگان 300 نفر برآورد شد.این تحقیق نشان داد که بین سبک اجرایی و خلاقیت رابطه منفی و معنادار وجود دارد اما سبک های تفکر قانون گذار و قضایی رابطه مثبت و معنادار دارند، همچنین هر سه سبک تفکر با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارند که بیشترین همبستگی متعلق به سبک های اجرایی و قانون گذار است،در بین ورزشکاران سبک قانون گذار و در بین غیر ورزشکاران سبک تفکر قضایی بیشترین همبستگی را با خلاقیت داشت، در ورزشکاران انفرادی و گروهی بیشترین همبستگی میان سبک تفکر قانون گذار و خلاقیت مشاهده شد .در پایان پیشنهادات برخاسته از تحقیق و همچنین پیشنهاداتی برای محققین بعدی نیز ارائه می شود.
- Abstract
- Purpose of present research is finding the relationship between thinking style with creativity and academic achievement in student of physical education of Tehran universities. Methodology of this research is descriptive and researcher uses questionnaire to collect data. Questionnaires used in present research were strengberg thinking style questionnaire, randsep creativity questionnaire and average of each student for academic achievement. First we use kolmogrov-smirnov test and then F test (ANOVA) to find the deffrences between demographic features with thinking style. We use pearson correlation to examine the relationship between between thinking style with creativity and academic achievement and we use regression for predicting the relationship between these factors. Our statistical population was 2000 number of university student. By using morgan table the sample number determined 300.the result shows that between executive thinking style and creativity we have significant and negative correlation and between legislative and judical thinking style we have significant and positive correlation. Also all these three thinking style have significant relationship with academic achievement. Between athletes the legislative thinking style and non-athletes judicial style have correlation with creativity. In individual and group athletes correlation was between creativity and legislative thinking style. At last, we suggest some idea for next research and other researcher.