عنوان پایان‌نامه

طراحی محیطی پیاده روهای تجاری شهری ( مطالعه موردی: خیابان لاله زار تهران)



    دانشجو در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی محیطی پیاده روهای تجاری شهری ( مطالعه موردی: خیابان لاله زار تهران)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 875;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53450
    تاریخ دفاع
    ۱۳ تیر ۱۳۹۱

    پیاده روی عمده ترین روش جابجایی از گذشته تا کنون می باشد اما دوران بعد از انقلاب صنعتی و رشد شهر ها و حضور خوردروها و مطرح شدن ان به عنوان اصلی ترین وسیله جابجایی افراد به ویژه در مسافت های زیاد ، طراحی فضاهای شهری از توجه به پیاده روی غافل شده و عمدتاً شهرها بر اساس جریان ترافیک سواره و ویژگی های حرکت خودروها طراحی شدند و حضور و غلبه خودروها در شهرها ، این نوع جابجایی( از طریق پیاده روی پیاده روی) را به حاشیه رانده شد. ولی در سالهای اخیر با ظهور و تبلور تفکرات زیست محیطی در بین جوامع و به ویژه کشورهای پیشرفته صنعتی که با مسائل زیست محیطی بیشتری مواجه بودند مجدداً امر پیاده روی مورد توجه قرار گرفت. با توجه به نقش حرکت پیاده در کاهش الودگی های زیست محیطی و همچنین افزایش سرزندگی اجتماعی ، این نوع جابجایی دوباره اهمیت خود را بازیافت به طوری که در بازسازی و نوسازی شهرها به ویژه پس از جنگ جهانی دوم در بسیراری از کشورها نقش موثری داشته است. در این تحقیق به پیاده راه به عنوان یکی از مهمترین فضاهای شهری که می تواند نقش مهمی را در اصلاح ساختار شهری به نفع حرکت پیاده ایفا کند پرداخته می شود. نمونه موردی تحقیق ، خیابان لاله زار تهران که با الگو برداری از شانزه لیزه، نشان از مدرنیته در تهران قدیم شناخته شده می باشد. این خیابان که از حدود 40 سال پیش طی تحولات فرهنگی – سیاسی صورت گرفته ، روندی نزولی را از یک خیابان تفرجگاهی شاخص و دارای عناصر فرهنگی و یادمانی فراوان به یک خیابان پرترافیک ، با کاربری قالب فروشگاه تجهیزات و لوازم برقی به مرور ویژگی های جذاب بصری خود را از دست داده و واجد نماهای نازیبا و فرسوده شده است . طی تحلیل های اولیه صورت گرفته به دلیل امکانات فراوانی که دارد ( دسترسی ها مناسب ، نقش یادمانی، بناهای فرهنگی با ارزش قابل احیا ، نفوذپذیری خوب ، نقش تجاری فعال ...) و همچنین به نام در شهرداری تهران برای احیای مرکز تاریخی تهران( که لاله زار دروازه شمالی ان به شمار می رود) مناسب انگاره تحقیق و تبدیل شدن به یک پیاده راه تجاری شهری تشخیص داده شد. بر اساس بررسی های دقیق انجام شده و چالش های متعدد شهری، محله ای ، محیط زیستی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی ،‌ با استفاده از اصول طراحی محیطی اقدام به طراحی این خیابان به صورت یک پیاده راه مناسب برای کارکرد امروزین و نیازهای گروه های استفاده کننده شده است.
    Abstract
    The major model of transportation from past to present has been seem as walking. In the decades after the Industrial revolution, urban expansion and mechanical movements and led the cars becoming as the main model of transportation especially at large distances, trips Design of urban spaces spatially were neglected of the walking and cycling and Cities mainly designed based on traffic flow and vehicle moving features. However with the emergence of environmental issue decade of in late 20 th Century, among communities and especially the developed countries The role of pedestrian movement in reducing environmental pollution and also enhance the social vitality, this Model of movement hs gained Conciderable attentions in academic and social communites so that in reconstruction and modernization of cities had an effective role especially after World War II. In this study, Pedestrian Street is investigated as one of the most important urban spaces which can play an important role in urban restructuring in favor of pedestrian movement. The case study is Laleh-zar Avenue in Tehran arich has built based a Champs-Elysées- Paris. The street about history of the new Design of the street goes back to 80 years ago so far shaped during political -cultural upheavals, downward from a typical promenade street. With abundant historical and cultural elements to a congested street for the electric appliances market and shops. After careful investigation of social, cultural, commerical and environmental featurses and factors affecting the life of Lale-zar Street, sustainable urban design of street in presented based on the natural benefits of people and shop owners to issues the affroadability of the design Ideas far the impelement them. Key words: Commercial Pedestrian Street, Environmental Design, Sustainable Pedestrian Design, Tehran Lale-Zar Street-Tehran