جهیزیه و جایگاه زنان در هند:مطالعه موردی پنجاب
- رشته تحصیلی
- مطالعات شبه قاره هند
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: IN10 110 1391;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55775
- تاریخ دفاع
- ۲۰ آذر ۱۳۹۱
- دانشجو
- ارغوان محمدی
- استاد راهنما
- حشمت السادات معینی فر
- چکیده
- سیستم جهیزیه هندوستان در سُنّت مردسالارانه هندوان ریشه دارد. پرداخت های سنگین برای ازدواج دختر به عنوان یک علت اصلی تبعیض جنسی شناخته می شود. این پرداخت هنگفت به صورت نقدی یا کالا تحت عنوان جهیزیه از خانواده عروس به خانواده داماد منتقل می شود و نقطه مقابل عروس بها (مهریه) می باشد. جهیزیه دادن از سُنن باستانی است که نقش مهمی در حیات زن هندی دارد. طی 40 سال اخیر، ارزش این انتقالات بیشتر شده است. علیرغم قانون منع جهیزیه مصوب 1961 میلادی، هنوز مبالغ سنگین غیرقانونی برای جهیزیه به ویژه در مناطق شمالی هند مانند پنجاب گرفته می شود. خانوارهای هند زیر فشار کمر شکن هزینه جهیزیه خرد می شوند. با توجه به ازدیاد این مبالغ و مشکلات اجتماعی- اقتصادی زنان، آنها با فجایعی مانند عروس سوزانی و شکنجه جسمی روبرو هستند. مرگ و میر ناشی از جهیزیه سرنوشت نامیمونی است که به سبب نارضایی خانواده داماد از ناچیز بودن مبلغ جهیزیه رخ می دهد. سیستم جهیزیه که پدیده دادوستد مآبانه ای محسوب می شود، به طبقه و شأن قبایل وابسته نیست و رواج گسترده ای در هند دارد. مبلغ زیاد جهیزیه ارزش زن را کاسته و قدرت اقتصادی وابسته وی را مؤکد می کند. در جامعه هند، زن کمتر در مزارع کار می کند و به جای عروس بها، خانواده عروس باید داماد بها یا همان جهیزیه را به خانواده داماد بپردازد تا موقعیت عروس در خانواده داماد مستحکم شود. زن پنجابی از نظر اقتصادی به همسرش وابسته است و قربانی سلطه مردسالاری محسوب می شود. علیرغم وجود مجازات قانونی، زنان قربانی آزار و خشونت به خاطر جهیزیه میباشند. در هند، سقط جنین مؤنث و خوار شمردن زن، مبتنی بر تبعیض جنسی و سیستم جهیزیه است بنابر این سیستم جهیزیه مسئول خفت و خواری زنان در هند و پنجاب میباشد. در این تحقیق سیستم جهیزیه و اثرات منفی آن بر موقعیت زن پنجابی در هند مورد بررسی قرار داده می شود. کلید واژه : جهیزیه، مرگ و میر ناشی از جهیزیه، هندوستان، پنجاب
- Abstract
- The Indian dowry system is rooted in patriarchal Hindu tradition. The high payment of a daughter’s marriage has been identified as a major cause of gender discrimination. This high payment is considered as a dowry which means payment in cash or kind which transfers from the bride’s family to the bridegroom’s family so it is contrasted with “bride-price”. Dowry is an ancient custom and has a very important role in Indian women’s life. Over the last 40 years, the value of these transfers increased. Despite the Dowry Prohibition Act in 1961, still there are high illegal payments of dowry especially in the northern regions of India such as Punjab. Punjab is one of the most prosperous states of India but in which, despite of development still ancient cultures and customs like son preference, dowry and sex discrimination exist. These custom and traditions are rooted in patriarchal culture of Punjab which has the low female sex ratio and intense preference for sons. Punjab has always been a patriarchal society which is structured around men as heads of households, in culturally, economically and socially superior positions to women, thus Punjabi women economically are dependent on their husbands which dowry is considered as a kind of investment to ensure a good status and bring psychological and financial security for them. Regarding to the rise of amount of dowry and socio-economic problems women face numerous incidents, such as physical torture and bride burning which is called dowry death. Dowry deaths are cussed by dissatisfaction of the groom’s family as a result of insufficient amount of dowry. High amount of dowry decreases women value and emphasizes on their dependent economic power which could be concluded that dowry system is responsible for female feticide, sex discrimination and demeaning of women in Punjab. In this thesis I observe the negative effect of dowry system on the status of women in Punjab. Key Terms: Dowry, Dowry-Death, India, Punjab