عنوان پایاننامه
مدلسازی تغییرات خط ساحلی ناشی از ساخت بندر صیادی زرآباد و بررسی اثرات زیست محیطی آن
- رشته تحصیلی
- مهندسی محیط زیست - سواحل
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 951;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56753
- تاریخ دفاع
- ۱۱ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- امین رضا ظریف صنایعی
- استاد راهنما
- عبدالرضا کرباسی, ناصر حاجی زاده ذاکر
- چکیده
- چکیده: ساخت و ساز در مناطق ساحلی باعث بر هم خوردن نظم طبیعی حاکم بر منطقه ساحلی، می گردد. عمده ترین تغییرات در مناطق ساحلی ناشی از ساخت و ساز بنادر، می تواند تغییر در الگوی انتقال رسوب موازی ساحلی باشد. با احداث بنادر در مناطق ساحلی، جریان رسوبی در قسمتی از منطقه ساحلی قطع خواهد شد. با قطع جریان رسوبی، در قسمتی از سواحل منطقه رسوبگذاری و در قسمت هایی رسوب برداری به وقوع خواهد پیوست. در این تحقیق روند انباشت رسوب در اطراف بندر صیادی زرآباد با استفاده از مدل سازی عددی مورد بررسی و پیش بینی قرار گرفته و محدوده تحت تاثیر و اثرات فیزیکی آن روی محیط زیست بررسی شده است. مدل سازی به دو بخش مدل سازی هیدرودینامیک و مدل سازی انتقال رسوب به همراه تغییر خط ساحلی تقسیم بندی شده است. مدل سازی هیدرودینامیک برای فرآیند انتقال موج از آب عمیق به منطقه ساحلی با استفاده از مدل عددی SW(DHI Software) انجام شده است. مدل سازی فرآیند انتقال رسوب و تغییر خط ساحلی با استفاده از مدل عددی (LITPACK(DHI Software انجام شده است. برای کالیبراسیون مدل تغییرخط ساحلی، از نتایج هیدروگرافی های دوره ای استفاده شده است. نتایج مطالعات نشان داد که روند پیشروی خط ساحلی در ساحل شرقی بندر زرآباد، با گذشت زمان کاهش می یابد و ساحل غربی به علت صخره ای بودن، دچار تغییر خط ساحلیقابل ملاحظه ای نخواهد شد. در غرب بندر زرآباد پس از ساحل صخره ای، منطقه حساس زیست محیطی درک وجود دارد. تغییرات مورفولوژی روی منطقه حساس زیست محیطی درک (در نزدیکی بندر در ساحل غربی) چندان تاثیرگذار نیست. لیکن در صورت انجام عملیات لایروبی در بندر، مواد حاصل از لایروبی نشت شده به دریا امکان رسیدن به منطقه حساس زیست محیطی درک را خواهند داشت. نتایج مطالعات نشان دادکه دو راهکار برای حفظ بندر زرآباد از آورد رسوب و همچنین حفظ محیط زیست وجود دارد. راهکار اول، امکان استفاده از سیستم های کنارگذری رسوبات به صورت مصنوعی برای حفظ بندر زرآباد از آورد رسوب و برگشت فرآیند انتقال رسوب ساحلی به حالت قبل از احداث بندر است. راهکار دوم افزایش دستک رسوبگیر فعلی و یا ساخت یک دستک رسوبگیر جدید در شرق رسوبگیر فعلی می باشد. که در این رابطه نتایج مطالعات نشان داد که افزایش طول رسوبگیر چه بلحاظ کنترل انتقال رسوب و حفاظت از بندر و چه بلحاظ حداقل اثر بر روی شکل خط ساحل و محیط زیست نسبت به ساخت رسوبگیر جدید ارجع می باشد.
- Abstract
- Abstrct: Construction in coastal areas can cause disruption of the natural order of the coastal areas. Major changes in coastal areas due to the construction of ports can change the pattern of long shore sediment transport. With the construction of ports in coastal areas, sediment transport will be closed in part of coastal area so Sedimentation Operations will occur in parts of the coastal area and in other parts erosion will occur. In this study, sediment accumulation was analyzed and predicted around the Zarabad fishing port by using numerical modeling and affected area and its physical effects on the environment have been investigated. Modeling is divided into two parts of hydrodynamic modeling and sediment transport modeling along the coastline. Hydrodynamic modeling has been done for wave transformation from deep water to the coastal area by using numerical model SW (DHI Software). Sediment transport and shoreline changes modeling process has been carried out by using numerical model LITPACK (DHI Software). The results of periodic hydrographic have been used to calibrate model. The results showed that the progression of shoreline decreases with time on the east coast of Zarabad port and Because of the rocky coast in the west part it will not substantially alter the coastline. There is an environmental sensitive area of Darak in Zarabad (near the harbor on the west coast). Morphological changes are not very effective in ecological sensitive area of Darak but if dredging operation is done in the port, dredging materials will be discharged into the ecological sensitive area. Results showed that there are the two approaches to maintain the Zarabad Port from sedimentation and preserve its environment. The first approach is using an artificial sediment bypass system to keep Zarabad port from sedimentation and return coastal sediment transport process to the natural state of pre-construction of the port. The second approach is elongation of current groin or building a new groin in the east shore of the port. In this regard, the studies showed that elongation is preferred to control sediment transport and protect the port and also to minimize the effect on the shoreline shape and the environment rather than building a new groin. Key words: Coastline changes, Environmental impact, LITPACK numerical model