شناسایی مولفه های مناسب مدیریت دانش در آموزش و پرورش وبررسی میزان آمادگی اجرای آن(مطالعه موردی:آموزش و پرورش استان قم)
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی- مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001521;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54723
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- زینب سادات موسوی
- استاد راهنما
- حسین خنیفر
- چکیده
- چکیده در این تحقیق به شناسایی مولفه¬های هفت¬گانه مناسب مدیریت دانش (استقبال از تغییر، فرهنگ سازمانی، ساختار منعطف، آموزش کارکنان، زیرساختار فناوری اطلاعات، کار تیمی و سرمایه اجتماعی) و میزان آمادگی اجرای آن در اداره کل آموزش و پرورش قم (عرصه تحقیق) پرداخته¬ایم .مدیریت دانش فرایند خاص سازمانی و سیستمی برای کسب، سازماندهی، نگهداری، کاربرد، پخش و خلق دوباره دانش صریح کارکنان برای افزایش عملکرد سازمان و ارزش آفرینی است. هدف اصلی در این تحقیق، بررسی و مطالعه مدیریت دانش و ابعاد و مولفه¬های آن به منظور دریافت میزان تناسب آن با جامعه هدف و امکان عملیاتی شدن مدیریت دانش خصوصاً با عنایت به آمادگی فضای ذهنی و محیطی در اداره کل آموزش و پرورش قم است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده¬ها توصیفی- پیمایشی است و همچنین با توجه به جامعه آماری پژوهش که کادر اداری 4 ناحیه و اداره کل آموزش و پرورش استان قم ( N=771)و نمونه مورد محاسبه طبق فرمول نمونه-گیری طبقه¬بندی تصادفی 276 نفرمی¬باشد، ابزار مورد استفاده پرسشنامه¬ای است که ابعاد هفت گانه مورد مطالعه در مدیریت دانش را از جهت میزان آمادگی اجرای آن در عمل در جامعه هدف می سنجد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS و تحلیل عاملی استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان می¬دهد دو فرضیه تایید و 5 فرضیه رد شدند، لذا مولفه¬های فرهنگ سازمانی و زیرساختار IT تایید شده و مولفه¬های استقبال از تغییر، ساختار، آموزش، کار تیمی و سرمایه اجتماعی رد شده اند. پیشنهاد می¬شود با عنایت به اهمیت مدیریت دانش در عرصه سازمان¬های آموزشی، بازنگری جدی نسبت به این مهم و نهادینه کردن آن صورت گیرد که در بخش تحلیل یافته¬ها و پیشنهادات به تفصیل به آن پرداخته ایم.
- Abstract
- Present study identifies seven components of appropriate knowledge management (welcoming the change, organizational culture, flexible structure, employees’ training, IT infrastructure, team working and social capital) and the readiness to implement it in pedagogy. Knowledge management is a special organizational process and a system to acquire, organize, maintain, apply, disseminate and regenerate implicit knowledge of staff in order to increase organizational performance and value generation. The main purpose of this research is to study knowledge management and its aspects and components to receive its appropriateness with target community and the possibility to operationalize knowledge management especially concerning the readiness of mental and spatial conditions in pedagogy. In terms of aim, this an applied research and it descriptive – survey in terms of data collection method. Concerning research population which consists of staff in 4 departments in Qom Pedagogy (N-771) and computed sample by random ranking formula (276 subjects), the used instrument is a questionnaire which measures seven studied aspects in knowledge management in terms of readiness to implement it in practice. SPSS software and factor analysis are used to analyze data. The findings show that two hypotheses are confirmed and five ones are refused. Therefore, organizational culture and IT infrastructure are confirmed and welcoming the change, structure, training, team working and social capital are refused. Concerning the importance of knowledge management in training organizational, it is suggested to revise this important issue to institutionalize it. This is explained in detail in finding analysis and recommendation sections. Keywords: knowledge management, organizational culture, IT infrastructure, implement in practice, integrative models