عنوان پایان‌نامه

بررسی ارتباط ماهیت فرهنگ سازمانی با نوسازی استراتژیک، مطالعه موردی بانک ملت



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ارتباط ماهیت فرهنگ سازمانی با نوسازی استراتژیک، مطالعه موردی بانک ملت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت دولتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56662
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    سعید سمیعی
    استاد راهنما
    سیدمحمد مقیمی

    چکیده سرعت زیاد تغییرات محیطی در دوران حاضر، نوسازی استراتژیک را به اصلی¬ترین منشاء مزیت رقابتی، خصوصاً در بازارهای سریع التغییر مبدل کرده است. در حوزه استراتژی و تغییر استراتژیک، همواره از فرهنگ سازمانی بعنوان یکی از عوامل تاثیرگذار و مهم یاد شده است. فرهنگ سازمانی اساسی¬ترین عامل زیر بنایی هر گونه تغییر و تحول در سازمان می باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش فرهنگ سازمانی بر نوسازی استراتژیک در بانک ملت انجام گرفت و رابطه میان انواع فرهنگ سازمانی و نوسازی استراتژیک مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها از 120 نفر از کارکنان واحدهای ستادی بانک ملت به وسیله پرسشنامه جمع‌آوری گردید. به منظور سنجش فرهنگ سازمانی از سؤالات پرسشنامه‌ استاندارد ارائه شده توسط دنیسون و برای سنجش نوسازی استراتژیک از پرسشنامه آقازیارتی (1390) استفاده گردید و پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS ، 962/0 به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که فرهنگ ماموریتی و فرهنگ انطباق پذیر، فرهنگ های غالب در بانک ملت هستند و از نظر شاخص¬های نوسازی استراتژیک، تمامی شاخص¬های شناسایی شده به جز نوسازی منابع انسانی در وضعیت مطلوبی قرار دارند. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده تمامی فرضیه¬های تحقیق یعنی ارتباط فرهنگ ماموریتی، فرهنگ انطباق پذیر، فرهنگ مشارکتی و فرهنگ بوروکراتیک با نوسازی استراتژیک تایید گردید. واژگان کلیدی: استراتژی، نوسازی استراتژیک، فرهنگ سازمانی، فرآیند نوسازی استراتژیک.
    Abstract
    Abstract The high speed of environmental changes has made strategic renewal the main source of competitive advantage. Organizational culture is referred to as one of the influential factors in the field of strategy and strategic change. Organizational culture is the most fundamental factor in making any changes in organizations. The present study is aimed at investigating the role of organizational culture on strategic renewal in Bank Mellat, in which the relationship between different types of organizational culture and strategic renewal was investigated. The data was collected from 120 persons from personnel of the headquarter units of Bank Mellat via a questionnaire. In order to evaluate organizational culture the standard questionnaire presented by Denison was used, and in evaluating strategic renewal Aghaziarati questionnaire (2011) was applied. The validity of the questionnaire was calculated to be 0.962 by using SPSS software. The results of the study shows that mission culture and adaptabilty culture are dominant in Bank Mellat and regarding strategic renewal indicators, the whole indicators are in a desirable condition, except for renewal of human resources. Further, based on the results of the study, the whole research hypotheses, i.e. the relationship between mission culture, adaptabilty culture, involvement culture and bureaucratic culture on one part and strategic renewal on the other part was proven. Keywords: Strategy, Strategic Renewal, Organizational Culture, , Strategic Renewal Process,