تبیین مدل شایستگی مدیران کل وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58307
- تاریخ دفاع
- ۱۳ آذر ۱۳۹۱
- دانشجو
- بهاره ماه بانویی
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- امروزه بدلیل تغییرات محیطی و ایجاد ساختار¬های جدید رویه های تجزیه و تحلیل شغل جواب گوی محیط پویای عصر حاضر نخواهد بود. از اینرو جایگزین شرح شغل سنتی یعنی مدل شایستگی می تواند روی شایستگی های ضروری برای عملکرد موفقیت آمیز بر یک طبقه شغلی، تیم کاری، بخش یا سازمان تمرکز کند و در محیط پویا و متغیر راهگشای مشکلات سازمان ها باشد. در این راستا در پژوهش حاضر به شناسایی ابعاد و شاخص¬های شایستگی مدیران کل وزارت بهداشت که در رده¬بندی سازمانی جزو مدیران میانی محسوب می¬شوند، پرداخته شده است. برای این منظور از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است و با تکنیک تحلیل تم داده¬های حاصل از مصاحبه را کدگذاری نموده¬ایم و سپس پرسشنامه¬ای برآمده از تم¬های مربوطه تهیه کرده¬ایم و در بین خبرگان و کارشناسان وزارت بهداشت توزیع کرده¬ایم. در این پژوهش هشت بعد اصلی شایستگی شامل: دانش و آگاهی عمومی، هوش و استعداد، ارزش¬ها و نگرش¬ها، ویژگی¬های شخصیتی، مهارت¬های ارتباطی، مهارت¬های تصمیم¬گیری، توانایی¬های رهبری و توانایی¬های مدیریتی کشف شده است. بدلیل استفاده از روش تحقیق آمیخته در این پژوهش، ما برای انجام مصاحبه¬ها از مدیران کل، معاونین وزیر و کارشناسان تحت مدیریت مستقیم این مدیران استفاده شده است. همچنین توزیع پرسشنامه نیز بین مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت پذیرفته است. در بخش کمی پژوهش پس از تدوین پرسشنامه نهایی با توجه به تعداد جامعه آماری اندازه نمونه آماری 239 نفر برآورد شد که درنهایت 243 مورد برای تحلیل آماری مورد استفاده قرار گرفت. سپس با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مدل مفهومی مناسب بدست آمد. با توجه به نتایج آن، اولویت عوامل مؤثر بر «شایستگی مدیران کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» به ترتیب «هوش و استعداد»، «دانش و آگاهی عمومی»، «ویژگی های شخصیتی»، «مهارت های ارتباطی»، «مهارت های تصمیم گیری» ، «توانایی های مدیریتی»، «ارزشها و نگرشها»، « توانایی های رهبری» بدست آمد.
- Abstract
- Today, due to environmental changes and create the new structures, A job analysis Procedures will not response to present the dynamic environment. So It replaces the traditional job description of the competence model to be on the Competencies' essential for successful performance in a job class, team, department or organization to focus on the organization, dynamic environment, and the variable address the problems be. One of the strengths competency models is that they are often linked to business goals and organizations strategies. Differences is showing that to overcome the shortcomings of job analysis in organizations with a strategic approach should Competencies Models in accordance with the changing environment that is aligned with the organization's strategy, will help. So that In this study to identify the competency general manager dimensions of the Ministry of Health That in the category of organizatio are The Organization middle managers, are discussed. For this I use a Mix method and Technique to analyze themes from interviews have been coded. A theme that emerged from the questionnaire concerned and distributed among Professionals and health ministry experts. In this study, the following eight core competencies include: general knowledge, talent, values and attitudes and personality characteristics, communication skills, decision making skills, leadership ability and capability management has been discovered. . According to the Standard Model prediction model, the research results, the priority factors 'competence General Managers, Ministry of Health and Medical Education is include “talent”, “communication skills”, “personality characteristics”, “decision-making skills”, “managerial abilities”, “General knowledge” , “values and attitudes”, “leadership ability” the are obtained. Key words: Competency, General managers, Theme analysis, Structural equation modeling, The Ministry of Health and Medical Education.