بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و فراموشی سازمانی
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی- مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57242
- تاریخ دفاع
- ۲۷ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- عاطفه پورحاتمی
- استاد راهنما
- حسن زارعی متین
- چکیده
- چکیده فراموشی سازمانی به عنوان مفهومی جدید در عرصه علم و دانش، اخیرا مورد توجه محققان و پژوهش گران قرار گرفته است که بر اساس نتایج پژوهشهای انجام شده میتواند اثر زیادی بر مزیت رقابتی سازمانهای دانش محور داشته باشد. دو رویکرد عمده فراموشی سازمانی را میتوان هدفمند یاغیرهدفمند بودن آن در نظر گرفت، که فراموشی هدفمند، فرایندی برنامه ریزی شده میباشد که مدیر دانش برای حذف دادهها، اطلاعات، مهارتها و روشهای نامفید سازمان استفاده مینماید؛ و این امر موجب خالی شدن بخشی از حافظهی سازمانی خواهد شد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و فراموشی سازمانی انجام شده است. در این تحقیق، پس از بررسی مفاهیمی چون دانش سازمانی، یادگیری سازمانی و فراموشی سازمانی در ادبیات نظری، دو بعد فراموشی (هدفمند و غیر هدفمند) تشریح شد و رابطه این دو بعد با ابعاد یادگیری سازمانی (نشر دانش، عملکرد دانش، و بازنگری نتایج)در سه سؤال، مورد آزمون قرار گرفت. برای به دست آوردن دادهها از دو پرسشنامهی یادگیری سازمانی و فراموشی سازمانی که توسط محقق تهیه شده، استفاده شد. جامعهی مورد بررسی در این پژوهش کلیه کارشناسان و مدیران دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی میباشند و نمونه مورد محاسبه طبق فرمول کوکران 127 نفر است که به روش تصادفی ساده از جامعهی آماری انتخاب شده است. روش تحقیق در این پزوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و برای بررسی سؤالات پژوهش از آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار spssو تحلیل عاملی استفاده شده است که نتیجه حاصل از آن وجود رابطه معنادار بین بازنگری نتایج و فراموشی سازمانی هدفمند و رابطه معنادار بین نشر دانش جدید و عملکرد بر اساس دانش جدید با فراموشی سازمانی غیر هدفمند را تأیید میکند. واژگان کلیدی: دانش سازمانی، یادگیری سازمانی، نشر دانش، عملکرد دانش، بازنگری نتایج، فراموشی سازمانی، فراموشی سازمانی هدفمند، فراموشی سازمانی غیر هدفمند.
- Abstract
- Organizational forgetting is considered as a new concept in the field of science recently that can impact on competitive advantage of knowledge-based organizations. There are two approaches of organizational forgetting: intentional and accidental which the first is planned process that knowledge managers use it to delete data, information, skills and unbeneficial methods of organization and this will result that organizational memory be empty. This study is aimed to investigate the relationship between organizational learning and organizational forgetting. In this paper, after studying the concepts of organizational knowledge, organizational learning and organizational forgetting in the theoretical literature, both dimensions of forgetting (targeted and non-targeted) were dissected, and the relationship between these two dimensions with organizational learning (dissemination of knowledge, practice of knowledge, and review the results) were examined in three questions. Two researcher-made questionnaires on organizational learning and organizational forgetting were used to obtain the research data. The population consisted of experts and administrators in central office of Jahad Daneshgahi. The sample calculated according to Cochran formula is 127 persons which were selected randomly. The research method was descriptive-correlational. Pearson correlation test, factor analysis and SPSS software were used to investigate the research questions. The results confirmed the significant relationship between review of results and targeted organizational forgetting and the relationship between dissemination of new knowledge and the performance based on new knowledge with non-targeted forgetting. Keywords: Organizational knowledge, organizational learning, knowledge dissemination, knowledge performance, review the results, Organizational forgetting, intentionally organizational forgetting, accidentally organizational forgetting.