عنوان پایان‌نامه

بررسی مقایسه ای برندسه دانشگاه تهران-تربیت مدرس و صنعتی شریف بر اساس مدل اکوسیستم برند دانشگاه



    دانشجو در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مقایسه ای برندسه دانشگاه تهران-تربیت مدرس و صنعتی شریف بر اساس مدل اکوسیستم برند دانشگاه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001452;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53141
    تاریخ دفاع
    ۳۰ خرداد ۱۳۹۱

    امروزه دانشگاه ها و کالج ها به برندسازی به عنوان عاملی برای مقابله با چالش های امروزی روی آورده اند. دانشگاه ها نیز باید همانند هر سازمانی که سعی در ایجاد تمایز برای خود دارد، سعی کنند تا خود را از رقبای خود متمایز کرده تا بتوانند دانشجویان بیشتری را جذب نمایند. بهترین راه برای ایجاد این تمایز، تمرکز کردن بر روی برند دانشگاه می باشد تا بتوان با استراتژی های مناسب دانشگاه را در جامعه و اذهان افرادی که قصد ورود به دانشگاه را دارند به عنوان دانشگاه برتر جای داد. در این راستا مدلی به نام مدل اکوسیستم برند دانشگاه معرفی شده که در آن دانشجویان به عنوان اصلی ترین عامل وجود دانشگاه شناخته شده اند و تمامی فعالیت های دانشگاه در جهت تامین رضایت آنها می باشد. فعالیت های دانشگاه در این مدل به سه بخش تقسیم می شود: فعالیت های آکادمیک، فعالیت های حمایتی و عوامل تاثیرگذار خارجی. هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر برند دانشگاه تهران از دیدگاه مدل اکوسیستم برند دانشگاه و مقایسه ابعاد آن با دو دانشگاه تربیت مدرس و صنعتی شریف می باشد. در این پژوهش پس از مطالعه و بررسی اجمالی مفاهیم برند و با تشریح مولفه های مختلف مورد بررسی، برای بدست آوردن مدل اصلاح شده اکوسیستم برند برای دانشگاه تهران و مقایسه آن با دو دانشگاه تربیت مدرس و صنعتی شریف، فرضیاتی طراحی گردید؛ در نهایت با توجه به یافته های تحقیق مدل اصلاح شده برای دانشگاه تهران استخراج و مورد ارزیابی واقع شد و پس از تحلیل و نتیجه گیری راهکارهای مناسب جهت رفع نقیصه های موجود در هر بعد از مدل ارائه شد. فرضیات با آزمون رگرسیون گام به گام مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین آزمون تست دونمونه ای نیز برای بررسی متغیرهای جمعیت شناختی استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که در دانشگاه تهران از بین فعالیت های آکادمیک عامل ارتباط دانشجو- دانشکده و عامل ارتباط دانشجو-دانشجو، از بین فعالیت های حمایتی عوامل محیط اجتماعی و خدمات و از بین عوامل خارجی فقط عامل فارغ التحصیلان بر رضایت دانشجویان تاثیر داشته اند که مدل اصلاح شده برای دانشگاه تهران بر اساس این یافته ها ارائه شد.
    Abstract
    Today,universities and colleges have turned to branding as a factor to deal with the challenges of today. Universities also as any organizations which are trying to differentiate themselves should try to differentiate themselves from their competitors in order to attract more students. The best way to make this differentiation is focusing on brand, so with appropriate strategies, universities can stay in the minds of people and who want to choose a university.In this context, a model have introduced called the University Brand Ecosystem Model in which students are known as the main factor of university and all activities at the university is to ensure their satisfaction. University activities in this model include academic activities, supporting activities and external factors. The purpose of this study is to identify factors affecting brand of Tehran University from the view of University Brand Ecosystem Model and comparingthem with two Universities include Tarbiat Modares and Sharif to identifying strengths and weaknesses of Tehran University and providing strategies to resolve the existing deficiencies. In this study, after a brief study of brand and branding concepts and describing the various components of the model, we design some assumptions to provide modified model of brand ecosystem for Tehran University. Finally, according to research findings modified model for Tehran University were extractedand after analyzing it, appropriate strategies were presented to improve existing deficiencies. The hypotheses were tested by stepwise regression test. Also we use “two sample T-test” test for analyzing demographics variables. Findings suggest that at Tehran University, among academic activities, student-faculty and student-students relationships, among supporting activities, social environment and services and among external factors the component of alumni are affecting on student satisfaction.