شناسایی اولویت بندی مشکلات ITدر توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی بانکهای دولتی شهرتهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی- مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001562;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55900
- تاریخ دفاع
- ۱۶ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- سجاد شیخی
- استاد راهنما
- سیدمحمد محمودی
- چکیده
- ¬بررسی¬ وضیعت ¬بانکداری الکترونیکی دربانکهای دولتی نشان می¬دهد بانکداری الکترونیکی بخش-اندکی از فعالیتهای بانکی را به خود اختصاص داده است. بررسی عملیات دستگاه¬های خودپرداز و تراکنشهای صورت پذیرفته از طریق اینترنت¬ حاکی از ضعف بانکداری¬الکترونیکی در بانکهای دولتی می باشد. سوالی ¬که در اینجا مطرح می¬شود این است که بانکهای دولتی به منظور اجرا و توسعه بانکداری الکترونیکی و خدمات آن با چه موانع وچالشهایی رو به ¬رو هستند؟آیا ریشه این موانع درخارج از بانک قراردارد؟ به ¬عبارتی آیا مشکل درنبود زیرساختارهای تکنولوژی، قانونی-وفرهنگی است؟ و یا آیا ضعف در بانکداری الکترونیکی و ارائه خدمات آن ریشه درعوامل داخلی بانکها ازقبیل ¬مقاومت ¬مدیران، منابع انسانی، سیاست¬های جامع سازمانی، منابع مالی، منابع اطلاعاتی و عواملی¬ازاین قبیل دارد؟ درنهایت به منظور توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی چه راهکارهای باید ازسوی بانک ها اتخاذ گردد. برای پاسخگویی به سوالات فوق ابتدا به بررسی ادبیات تحقیق پرداخته شد و سپس با انجام مصاحبه¬ی ¬ابعاد و مولفه¬های، زیرساختار، منابع انسانی، منابع¬مالی، مدیریت، قوانین ومقررات، سیاستهای جامع سازمانی، منابع اطلاعاتی و فرهنگ شناسایی شد سپس پرسشنامه¬ای طراحی شده را با روش نمونه¬ برداری متناسب با حجم هرطبقه بین 285 مسئول شعبه )مدیر، معاون وکاربرارشد( بانکهای دولتی توزیع شد. و با استفاده ازروشهای آمارتوصیفی پیمایشی و تحلیلی، تجزیه و تحلیل داده¬های به ¬دست ¬آمده ¬انجام ¬شد. نتایج نشان می¬دهد که موانع منابع مالی فناوری اطلاعات در رتبه اول، سیاستهای جامع سازمانی، مدیریت، قوانین ومقررات و فرهنگ در رتبه¬های بعدی قرار دارد. واژگان کلیدی: بانک- خدمات - فناوری اطلاعات- موانع فناوری اطلاعات- بانکداری الکترونیکی
- Abstract
- The investigation of e-banking in state banks show that e-banking is a small segment of banking activities. A study of ATM performance and transactions has been done via internet shows the weakness of e-banking in public banks. The question is what are the challenges and barriers of execution development of e-banking and services. Or whether the cause of these barriers exists outside the banks boundaries. In other words, is the problem because of the lack of IT, cultural and legal substructure? Or is it because of internal factors of the banks like management resistance, etc.? Eventually, what strategies have to be taken in order to develop the e-banking services by banks? To respond the above questions, we studied the literature review, and then through interview the dimensions, factors, substructures, human resource, financial resource, management, rules, corporate policies, data resources were found out. The questionnaire was developed and distributed among 285 branch mangers (and assistant managers, and senior operators). To analyze the data, we applied descriptive and inferential statistics methods e.g. Friedman test. Results show that financial IT barriers are in the first level and corporate policies, management, rules and culture come next. bank - IT- Services - IT barriers- Electronic Banking Key words: