عنوان پایان‌نامه

بررسی میزان تاثیر شیوه های آموزش در توانمند سازی تعاونی ها(مطالعه موردی:استان قم)



    دانشجو در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی میزان تاثیر شیوه های آموزش در توانمند سازی تعاونی ها(مطالعه موردی:استان قم)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56194
    تاریخ دفاع
    ۲۱ شهریور ۱۳۹۱

    این تحقیق پیرامون بررسی تاثیر شیوه های مختلف آموزش بر توانمندسازی تعاونی ها، صورت گرفته است. توانمندسازی فرایندی است که مدیران را توانمند کرده و به دیگران برای دستیابی به نفوذ در داخل سازمان کمک می‌کند. آموزش فرایندی برنامه‌ریزی شده، هدفمند و دارای روش و ساختار تعریف شده که طی آن سطح دانش فرد و مهارت‌های مربوطه برای حل مسائلی که با آن مواجه می‌شود تغییر می‌یابد. تعاون در مفهوم خاص خود نوعی همکاری و مشارکت افراد برای ایجاد یک سازمان با قبول اصولی است که سوداگری و بهره کشی از افراد را طرد می کند. شرکت های تعاونی این گونه تعریف می گردند که هرگاه گروهی از مردم، آزادانه، با هم فکری یکدیگر و با سرمایه گذاری عادلانه، فعالیتی را با اهداف معین اقتصادی یا فرهنگی آغاز نمایند که در سود و زیان آن سهیم باشند، در واقع یک شرکت تعاونی تشکیل داده اند. به این دلیل که تعاونی ها قسمت اعظمی از بخش تولید کشور را شامل شده اند و افزایش توانمندسازی آن ها که منجر به آفزایش درآمد آن ها می شود و در نتیجه نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می کنند به عنوان جامعه آماری مورد مطالعه در نظر گرفته شدند. تعداد این جامعه 365 تعاونی که در بخش های صنعتی و خدماتی استان قم فعالیت می کنند، در نظر گرفته شده اند. به این دلیل بخش های مذکور از میان انواع مختلف تعاونی ها انتخاب گردیده اند چرا که از اهمیت بیشتری در اقتصاد و تولید کشور برخوردارند. بر اساس جدول گرجسی و مورگان، تعداد نمونه لازم جهت انجام این پژوهش 186 تعاونی می باشد که در نتیجه فرایند توزیع، جمع آوری و تجزیه و تحلیل پرسش نامه ها با در نظر داشتن این تعداد و در تیرماه 1391 صورت پذیرفت. تاثیر شیوه های مختلف آموزش بر توانمندسازی، فرضیه اصلی تحقیق را تشکیل می دهد. بر اساس ادبیات تحقیق تاثیر هر یک از روش های آموزشی که بیشترین استفاده را در میان مدیران تعاونی ها دارند و شامل شیوه های آموزش ضمن خدمت، آموزش از طریق نرم افزارهای کامپیوتری مرتبط، آموزش جواری، آموزش از طریق شرکت در دوره های تخصصی، آموزش از راه دور و آموزش به شیوه بیان موارد مفید و کاربردی می باشند؛ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شدند و در پایان شیوه های مختلف آموزش مورد استفاده در این پژوهش نیز رتبه بندی گردیدند که از میان شش روش مورد استفاده مدیران، شیوه آموزش از طریق شرکت در دوره های تخصصی بیشترین امتیاز را کسب نمود و پس از آن به ترتیب شیوه های، آموزش جواری، آموزش ضمن خدمت، آموزش از طریق نرم افزارهای کامپیوتری مرتبط، آموزش از راه دور و آموزش به شیوه بیان موارد مفید و کاربردی در اولویت های بعدی قرار گرفتند. کلمات کلیدی: توانمندسازی، آموزش، تعاون، شرکت های تعاونی.
    Abstract
    The study on the relationship between different forms of education and empowerment of managers has been made. Predictor variables and the criterion variable in this study, the different kinds of education and the empowerment of both important issues, important, interesting, and current management are discussed. Empowerment is a process that empowers managers and others within the organization will help to achieve penetration. Learning process, planned, purposeful, and a method which defines the structure and level of knowledge and skills to solve problems that are encountered are changing. The main hypothesis of this study, it has been the education and empowerment of cooperatives in different ways, there is no correlation in Qom. Based on the research literature with five behavioral empowerment, leadership and management, psychological, organizational, religious, and ideological relations between them is the different way of teaching, research sub-hypotheses of the form. This paper is a case study with a sample of 163 people was carried out in Qom cooperative managers. Results relation between different methods of education and empowerment of managers indicated. Among the enabling factors, except factor "psychological" and "religious and ideological", all had a significant relationship with the different educational methods. The final outcome of this research is that different ways of learning for its part is effective in increasing the empowerment of managers. The different methods used in this study were also ranked among the six methods used by managers; education through participation in specialized courses will earn the highest score And thereafter, respectively Methods, Adjacent training, Service training, Education-related computer software, Distance Education and Instructing the most useful and practical Were next in priority. Based on the research literature, a conceptual framework for the study was designed to show the relationship between variables and factors. Keywords: Empowerment, Education, Cooperation, Cooperatives.