عنوان پایاننامه
بررسی فصل بندی نسخه های خطی قرن ۱۲-۷ هجری
- رشته تحصیلی
- تاریخ-اسناد ومدارک آرشیوی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1775;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55967
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- زهره پورشاه آبادی
- استاد راهنما
- رسول جعفریان
- چکیده
- رسالهای که در پیش رو دارید با عنوان «بررسی سیر فصول کتابها و آثار تألیفی قرن ?ـ ?? ق.» براساس کتابهایی که در زمین? تقسیمبندی علوم در طی این دوران تألیف شدهاند، درصدد بررسی فصول کتابها بر آمده و بر این اساس مدعای خود را، تأثیر عقاید و باورهای دینی و شخصی مؤلّف و موضوع و محتوای علم، در انتخاب عناوین کتابهاو تقسیمبندی فصول، قرار داده است و به این منظور پیش از هر چیزی به بررسی تقسیمبندی علوم، مبنا، فواید و پیشین? آن و اهمیّت آن در رساله پرداخته شد و پس از آن با انتخاب نسخههای خطی و فهرستهای موجود کتابخانههای در دسترس (از جمله فهرست نسخههای خطی کتابخان? آیتالله نجفی مرعشی و فهرست نسخههای خطی کتابخان? مرکزی دانشگاه تهران) به بررسی فصلبندیها و محتوای کتب و توصیف و توضیح هر یک پرداخته است. و با بررسی هر کدام بهصورت مجزّا و کلّی در هر دانش، تحوّل و تنوّع در موضوعات و فصول آنها مورد تدقیق و بررسی قرار گرفت و سپس به این نتیجه رسید که علوم در این اعصار در طبقهبندی کلّی و تقریباٌ مشابهی قرار داشتند که پرداختن به هر دانشی نیاز به یادگیری علوم آن دسته و طبقه داشته است. و ازآنجاییکه علوم در گذشته به تنوّع و گستردگی کنونی نبودند، از طرفی تحقیق و بررسی هر یک را آسان مینمود و از سویی دیگر برای کسی که میخواست وارد حیط? علم و دانش شود، طبقهبندی علوم به مثاب? راهنمایی بود که او را به علم مورد نظرش نزدیکتر میکرد. در انتخاب عناوین کتاب و فصول هم تقسیمبندی علوم مبنا و اساس قرار میگرفت؛ به این دلیل که مؤلّفان در فصلبندی آثارشان از موضوع علم مورد نظرشان بسیار تأثیر میپذیرفتند. واژههای کلیدی: فصل، تقسیمبندی علوم، دیباچه، انجامه (خاتمه)