عنوان پایاننامه
تطبیق استراتژیهای فرهنگی رسانه ملی(صدا و سیما)با دیدگاههای مقام معظم رهبری
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی- مدیریت استراتژیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001475;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53818
- تاریخ دفاع
- ۲۷ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- حامد مخبر دزفولی
- استاد راهنما
- علی نقی امیری
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف تطبیق استراتژی های فرهنگی رسانه ملی با دیدگاه های فرهنگی رهبری انقلاب به عنوان تعیین کننده سیاست های کلی نظام به طور عام و ترسیم کننده شیوه کلی حرکت رسانه ملی به طور خاص بر اساس نص صریح قانون اساسی بوده است. این تحقیق به لحاظ هدف، پژوهشی کاربردی و از نوع توصیفی می باشد. به لحاظ روش، در این تحقیق هم از شیوه کیفی (در جامعه آماری اول تحقیق) و هم از شیوه کمی و روش پیمایشی (در جامعه آماری دوم تحقیق) استفاده شده است. جامعه آماری در این تحقیق مشتمل بر دو بخش بوده که بخش اول از نوع منابع مکتوب است و کل مطالب مطروحه از سوی رهبر انقلاب از خرداد 68 تا بهمن 90 را در بر م یگیرد. جامعه آماری دوم تحقیق مشتمل بر نخبگان در امور رسانه ای بویژه صداوسیما و صاح بنظران در دسترس بوده است که شامل 80 نفر می باشد. حجم نمونه انتخاب شده برای این تحقیق مشتمل بر 44 نفر می باشد که با کمک فرمول تعیین حجم نمونه کوکران تعیین گردیده است استراتژی در این تحقیق به طور کلی به عنوان مجموع اهداف و راهکارهای تحقق اهداف در نظر گرفته شده و بر این اساس، استراتژی های فرهنگی مد نظر رهبری برای رسانه ملی از متن کلام ایشان استخراج گردیده است. اهداف فرهنگی مزبور شامل اعتلای دین و مذهب، اعتلای هنر، اعتلای زبان و ادب فارسی، تقویت روحیه علمی و علم گرایی، اعتلای فرهنگ عمومی، تقویت هویت ملی و انقلابی و الگوسازی صحیح بوده و راهکارها شامل تقویت و ثبات مدیریت، نظارت کیفی مستمر، بکارگیری گروه های مشورتی، استفاده از بهترین ها در هر رشته، تربیت نیروی انسانی کارآمد و توجه به تحقیق و پژوهش بوده است. در مرحله بعد میزان توفیق رسانه ملی در تحقق هر کدام از موارد مزبور ، این اهداف و راهکارها در قالب پرسشنامه در اختیار نخبگان و صاحب نظران قرار گرفته و نظر ایشان در اینباره خواسته شد. ارزیابی پاس خگویان شرکت کننده در این تحقیق در خصوص موضوعاتی چون ،« اعتلای دین و مذهب » در خصوص شاخص برنامه های با مضامین معارفی، دینی- تاریخی و دینی - تحلیلی در حد متوسط، در خصوص برنامه های قرآنی بالاتر از حد وسط و در خصوص برنامه های مربوط به اهل بیت و یا موضوعاتی نظیر حجاب و برنامه های دینی در حد ضعیف و پایی نتر شرکت کنندگان در این پژوهش عملکرد رسانه ملی را در ،« اعتلای هنر » از حد میانگین بوده است. در خصوص شاخص حوزه فیلم و سریال و نمایش و طنز چندان مثبت ارزیابی ننمودند اما در مقابل در حوزه موسیقی عملکرد سازمان را خوب و قابل قبول دانستند. درخصوص سایر مسائل مربوط به حوزه ادب و هنر، ارزیابی ها میزان توفیق را در حد متوسط نشان عملکردی در حد متوسط « اعتلای زبان و ادب فارسی » می دهد. همچنین بر اساس نتایج تحقیق رسانه ملی در زمینه شاخص رسانه ملی از دید پاس خگویان در حد متوسط موفق « تقویت روحیه علمی و علم گرایی » داشته است. در خصوص شاخص بوده است تا به ترویج روحیه علمی کمک کند و البته نقطه ضعف جدی سازمان در این زمینه مربوط به موضوع تلویزیونی کردن کرسی های نوآوری علمی است که از دید پاسخ گویان هنوز عملکرد مثبتی را از سوی رسانه ملی در این زمینه شاهد عموما پاسخ گویان میزان توفیق رسانه ملی در تحقق شاخص های مربوط به این ،« اعتلای فرهنگ عمومی » نبوده ایم. در راستای هدف را در حد متوسط ارزیابی کرده اند. اما در زمینه ترویج عدالت خواهی و عدالت اجتماعی و پرهیز از تجملات، و سپس تقویت هویت ملی و » ترویج ایثار و زهد، برآوردها از میزان توفیق رسانه ملی به سمت منفی سوق پیدا کرده است. در جهت از دید پاس خگویان، رسانه ملی در مسیر انتقال پیام انقلاب اسلامی، بیان واقعیات تاریخی کشور و جهان اسلام، « انقلابی شناساندن تاریخ و افتخارات کشور، شناساندن درست اندیش ههای امام خمینی و بزرگداشت یاد شهدا و اهداف و آرما نهای ایشان در حد مطلوبی موفق عمل کرده است. در مسیر ریشه دار کردن ارزش ها و بنیان های فکری انقلاب، انتقال ارزش حفظ هویت دینی و ملی، انعکاس واقعیات موجود در کشور، تقویت عشق به فرهنگ و میهن و پرداختن صحیح به موضوع دفاع مقدس، عملکرد رسانه ملی از دید افراد شرکت کننده در تحقیق حاضر در حد متوسط بوده است و در تاکید بر لباس ملی نیز به طور کلی برآورد پاسخ گویان بیشتر ،« الگوسازی صحیح » میزان توفیق رسانه ملی کم بوده است. در خصوص شاخص متوسط رو به پایین است و در موضوعاتی چون تاکید بر حجاب برتر و نجابت زن و همچنین الگودهی مناسب در برنامه های خانواده، وزن پاسخ های منفی سنگی نتر است. ارزیابی پاس خگویان در تحقیق حاضر نسبت به عملکرد رسانه ملی در خصوص میزان توفیق رسانه ملی در بکارگیری راهکارهای مطرح شده از سوی رهبری در جهت تحقق اهداف فرهنگی فو قالذکر، متوسط رو به پایین بوده است. بیشترین نمره در این قسمت مربوط به تقویت و ثبات مدیریت بوده و پس از آن بکارگیری گروه های مشورتی، توجه به تحقیق و پژوهش، نظارت کیفی مستمر، تربیت نیروی انسانی کارآمد و استفاده از بهتری نها در هر رشته بترتیب بیشترین تا کمترین نمره را کسب کرده اند. به طور کلی، نتایج تحقیق به طور عینی تصویری از فاصله بین نقطه مطلوب مد نظر رهبری و وضعیت موجود رسانه ملی از دید نخبگان را مشخص می سازد و از این نظر نتایج تحقیق می تواند به طور کابردی مورد توجه متولیان فرهنگی رسانه ملی باشد. واژه های کلیدی: فرهنگ، استراتژی، رسانه های گروهی، رسانه ملی، رهنمودهای رهبری
- Abstract
- The aim of this research is to conform the cultural strategies of national media to cultural view points of the Islamic revolution leader, as the determinant of public policies in general and shaper of the general approach of national media, specifically based on the constitution signification. This research is a descriptive, applied research. Both qualitative and quantitative methods are used, in addition to survey method. The statistical society in this research includes two parts. The first part includes written sources and all the contents said by the Islamic revolution leader from Khordad, 1368 to Bahman, 1390. The second part of the research includes the opinion of elite and experts in the field of media, especially national media that concludes 80 people. The selected sample size for this research includes 44 people, who are selected with the sample size formula of Chocran. The strategy in this research includes the total goals and the solutions to reach them, so the cultural strategies of the leader for national media are taken from his words and speeches. Cultural aims include promotion of religion, promotion of art, promoting Persian language, augmentation of scientific and science-oriented spirit, promotion of public culture, national and revolutionary identity strengthening and right modeling. The solutions include the stability and consolidation of management, continuous and qualitative supervision, use of advisory groups, use of the best people in each major, training efficient human resource and paying attention to research. In next step the rate of national media success in reaching each of the above goals was evaluated. These goals and solutions were given to elite and experts in the form of a questionnaire and they were asked to give their answers. Based on the results of the research, from the point of view of elite and experts in media issues, this organization has not had a good operation in right modeling, which is one of t