عنوان پایان‌نامه

فیلم کوتاه (کنار مشتی خاک)



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "فیلم کوتاه (کنار مشتی خاک)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    سینما
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54880
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۱

    در این رساله به زیبایی شناسی برداشت بلند و به فرآیند تاثیرگذاری بر مخاطب در سینما پرداخته می¬شود و همچنین به معرفی و تحلیل سینمای فیلم¬ساز برجسته معاصر روسیه. الکساندر سوکوروف پرداخته شده و سبک منحصر به فرد این فیلم¬ساز را مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای نیل به این مقصود سعی شده تا با بیان مختصری از بستر سینمایی و جامعه¬ای که این فیلم¬ساز در آن رشد پیدا کرده و به این چنین زیبایی دست یافته ، بپردازد. با پس زمینه ذهنی هر چه دقیق¬تر به تحلیل آثار، تفکر و تکنیک¬های فیلم¬سازی او و متفکرانی که او از آن¬ها تاثیر گرفته می¬پردازد. در ابتدا به برداشت بلند از منظر سینماگران جهان و فیلم¬هایی که تحت تاثیر این فضا خلق شده¬اند پرداخته و به آراء و نظریات آندره بازن و زیگفرید کراکائر در این نوع فیلم¬سازی بسط داده خواهد شد. علاوه بر این، این رساله جدا از فیلم¬شناسی و شرح هنری الکساندر سوکوروف به تاثیراتی که او از سینمای جهان گرفته و همچنین تاثیراتی که بر سینمای جهان گذاشته نیز می¬پردازد. و در نهایت با رویکردی تکنیکی به زیباشناسی آثار الکساندر سوکوروف نظر می¬افکنیم، و آثار او را از جنبه-هایی نظیر رنگ، نور پردازی، تصویر برداری، صدا و برداشت بلند بخصوص در فیلم کشتی (نوح) روسی مورد تحلیل و بررسی قرار می¬دهد . واژگان کلیدی: برداشت بلند ، زیبایی شناسی سینما، روایت، کشتی (نوح)روسی
    Abstract
    This dissertation is dealing with the aesthetical aspects of long take technique and its impressions on the audience of cinema by focusing on the oeuvre of Alexander Sokurov,one of the most well-known figures of contemporary Russian cinema. Through the analysis and introduction of his works, this study defines his unique cinematic style. For this purpose, this research makes its efforts to express a summary about the cinematic foundations of Sokurov's cinema and his social origins or in an exact word the society which he has grown up and lived.This thesis points to the subjective back ground and technical considerations of Sokorov's cinema particularly his admired ((The Russian Ark))(2002).This film plays a central role in director's career ,therefore plays a similar central role in this research as a unique sample of long take in world's cinematic history.In first chapterthe concentration is on the concept of realistic theories of Andre Bazin and Siegfried Kraukaeur and phenomenological ideas of Jean Mitri and others.Moreover,this dissertation demonstrates the impacts of Sokurov on contemporary modern cinema all around the world.the second chapter of this research is allocated to his biography .awards and filmography.In chapter 3,the main issue is the spirituality and philosophic theme in sokorov's cinema and the significance of painting in his artworks like ((Mother and Son)) ( 1997). Eventually, by applying a technical approach, the research investigates Sokurov's career according to features like sound,color,light,cinematography,lon g take and historical narrative in his masterpiece, The Russian Ark. Keywords:Long take,Cinematic Aesthetics.Narrative,The Russian Ark