عنوان پایان‌نامه

سینمای شعر با تاکید بر سه فیلمسازی مدرن



    دانشجو در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سینمای شعر با تاکید بر سه فیلمسازی مدرن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    سینما
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56553
    تاریخ دفاع
    ۲۰ شهریور ۱۳۹۱

    این رساله، نظریه‌های سینمایی پی‌یر پائولو پازولینی و به خصوص نظریه‌های مطرح‌شده در مقاله‌ی «سینمای شعر» را، با تکیه بر آثاری از ژان لوک گدار، آندری تارکوفسکی و لارس فون‌تریر مورد بررسی قرار داده است، و در آن فرض بوده، زبان فنی شعر، امکاناتی را در اختیار سینما قرار می‌دهد تا از وابستگی به روایت داستانی رها شود. رویکرد آن، بیشتر مبتنی بر نظریه‌ی فیلمِ متأثر از روانکاوی ژاک لکان است و با استفاده از رویکرد لکان به مقوله زبان و گفتار، در پی آن بوده است تا در بررسی فیلم‌ها، امکان بررسی متنی و برون‌متنی آنها را در نسبت با خود سینما فراهم کند و امکانی نظری را مهیا کند تا بتوان به سینمایی دیگرگونه اندیشید. آنچه در این رساله دریافته شده، این است که آن دسته از آثار سینمایی که ظرفیت‌ها و امکانات بیانی رسانه‌ی سینما را گسترش داده‌اند، از زبان فنی شعر، بهره برده‌اند.
    Abstract
    This thesis, based on some works of Jean Luc Godard, Andrei Tarkovsky and Lars Von Trier, examines the cinematic theories discussed in the essay “The Cinema of Poetry”. This thesis assumes that the poetic language provides cinema with the possibilities that release it from its dependence on narrative. The approach of this thesis is more based on film theories influenced by Jacques Lacan’s psychoanalysis , and with Lacanian attitude towards language and discourse, seeks to offer the possibility for textual and extratextual examination of language and discourse concerning cinema itself, hence a theoretical possibility for a fresh thinking on cinema. What perceived in this thesis is that those works of cinema which expanded the capacities and possibilities of expression in the medium of cinema used the poetic language. This thesis consists one introduction, three chapters and one conclusion. chapter one entitled “ theoretical considerations”, chapter two entitled “film history from another vision”, chapter three entitled “the cinema of poetry”.