عنوان پایاننامه
چرایی و چگونگی پرداختن به آینده در سینما
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56889
- تاریخ دفاع
- ۲۰ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- روح الله بیات
- استاد راهنما
- بهروز محمودی بختیاری, احمد الستی
- چکیده
- این رساله، ایدهی آینده را در سینما، با تکیه بر ژانر علمیتخیلی مورد بررسی قرار داده است و در آن فرض بوده که محتوای اساسی ژانر و آینده فاجعه و تاریخ است و بر اساس همین دو مفهوم است که میتوان به معنای تلخاندیشیهای آیندهنگرانه پی برد و چگونگی پرداختن به آینده را در سینما بررسی کرد. رویکرد آن بیشتر بر اساس نظریات سوزان سونتاگ و آدام رابرتز دربارهی محتوای ژانر است و با استفاده از نظریات این دو کوشیده است تا امکان بررسی نظری فیلمهای آیندهنگر را فراهم آورد و بدین منظور سه فیلم متأخر آیندهنگر را نیز بررسی کرده است. آنچه در این رساله دریافته شده این است که آیندهنگری تنها در صورتی میتواند از صرف خیالبافی و بازیگوشی برحذر باشد که موضع آیندهنگرانهی خودش را نفی کند.
- Abstract
- This thesis, based on Science Fiction genre, examines the idea of future in cinema, and it assumes that the essential content of this genre and future is disaster and history. So, on the basis of these two notions, we could understand the futuristic negativities and as a result examine how to deal with future in cinema. The approach of this thesis is more based on the theories of Susan Sontag and Adam Roberts about the content of genre, and on the basis of these theories, the thesis attempts to offer a theoretical examination for futuristic cinema. For this purpose, it examines the latest three futuristic films. What observed in this thesis is that to escape from fantasy when foreseeing the future, one should deny that foresight itself.