عنوان پایان‌نامه

کاربرد های بینامتنی شعر کلاسیک ومدرن در نمایشنامه های ایرانی



    دانشجو در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "کاربرد های بینامتنی شعر کلاسیک ومدرن در نمایشنامه های ایرانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ادبیات‌ نمایشی‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55555
    تاریخ دفاع
    ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    اکبر حدادی

    چکیده شعر مدرن ایران با نیما یوشیج آغاز می‌شود. نحله‌های مختلف شعر مدرن بعد از نیما شکل گرفته و تا امروز هم ادامه پیدا کرده است. شعر و به‌طور خاص شعر مدرن به‌دلیل ویژگی‌هایش امکان فراروی از مرزهای ظاهری کلمات و مفاهیم را فراهم می‌کند. از شعر- به معنای خاص- در نمایش‌نامه‌های فارسی هم استفاده شده است. شعر امکان بالقوه‌ای را فراهم می‌کند تا نمایش‌نامه‌نویسان به‌وسیله آن فضا، شخصیت‌پردازی و موقعیت‌های دراماتیک خود را ارتقاء دهند. استفاده از شعر در یک متن دیگر، نحوه و اشکال گوناگونی دارد و در نمایش‌نامه– که رسانه‌ای متفاوت با شعر محسوب می‌شود– کاربردهای متفاوتی را شامل می‌شود: فضاسازی، شخصیت‌پردازی و دراماتیزه کردن از کاربردهای شعر در نمایش‌نامه محسوب می‌شود. پس از بررسی آثار نمایش‌نامه‌نویس‌های معاصر (بعد از انقلاب) نحوه استفاده از شعر و نقش و کاربرد آن‌ها را مشخص خواهیم کرد. محمد یعقوبی با نمایش‌نامه نوشتن در تاریکی از نظر به‌کاربردن تعداد زیاد شعر- به‌خصوص شعر مدرن- و نغمه ثمینی با نمایش‌نامه افسون معبد سوخته به‌دلیل استفاده دراماتیک از شعرهای استفاده شده در اثرش چهره‌ای شاخص دارند، در حالی‌که استفاده سایر نویسنده‌ها از شعر بیشتر در مقوله فضاسازی و انتقال حس می‌گنجد. مصاحبه‌ای با محمد یعقوبی در ارتباط با حضور شعر در آثارش توسط نگارنده انجام شد که در ضمیمه این تحقیق گنجانده شده است. کلمه‌های کلیدی: شعر مدرن، نیما یوشیج، نمایش‌نامه‌های فارسی، کاربرد، نوشتن در تاریکی و افسون معبد سوخته
    Abstract
    Iran’s Modern poem started with Nima. Different doctrines of modern poem formed after nima and continued untill now. Poem and particularly modern poem because of its characteristics, make it possible to provide better use of seeming borders in words and context. Poem has been used in Persian plays too. Poem provides potential possibility for playwrights, to by that, improve his space, characterization and dramatic situations. Using poems in one other text has different ways and manner, and in a play_ that is a different media from poem_ include different usages: space making, dramatization, characterization is enumerated the poem usages in play. After analyzing works of contemporaneous playwrights (after revolution) we define the way of using play and its role and usage. Mohammad yaghoobi by the play “writing in the darkness” from the aspect of using many numbers of poem_ specially modern poem_ and Naghme Samini by the play “burnt temple charm” because of using poems used in her works dramatically, have a tyupical features, while the other poets using more poems, include in delivering sense and space making category. Interviewing with Mohammad Yaghoobi about poem presence in his works is done by the writer that is included in this paper. Key words: modern poem, Nima Yooshij, Persian plays, usage, writing in the darkness, and burnt temple charm.