عنوان پایان‌نامه

باغ فرهنگ و هنر - طراحی مجموعه فرهنگی هنری با رویکرد حس مکان در شیراز



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "باغ فرهنگ و هنر - طراحی مجموعه فرهنگی هنری با رویکرد حس مکان در شیراز" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی معماری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54382
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    قاسم مطلبی

    فضای معماری علاوه بر برآوردن عملکردها و نیازهای پروژه با خاطرات جمعی و احساسات کاربران نیز پیوند برقرار می کند. یکی از معضلات کنونی فضاهای معماری و بویژه فضاهای فرهنگی عدم شکل‌گیری حس تعلق به مکان در کاربران است که یکی از معیارهای ارزیابی محیط های با کیفیت برشمرده می شود. حس تعلق به مکان موجب ایجاد احساس مسئولیت در افراد و تامین بهتر اهداف مکان می گردد. لذا در این پروژه سعی شده با توجه به نتایج تحقیقات مربوط به مفهوم حس تعلق به مکان و عوامل شکل دهنده آن نسبت به طراحی معماری اقدام گردد. در این راستا با توجه به عوامل ادراکی-شناختی فردی، اجتماعی و محیطی-کالبدی که عوامل شکل دهنده حس تعلق به مکان هستند و توجه به بستر طراحی که شهر شیراز است راهکارهایی جهت تقویت این حس نسبت به طرح معماری در میان کاربران اندیشیده شود. شکل گیری مجموعه در قالب باغ فرهنگ و هنر، توجه به خوانایی، ایجاد سلسله مراتب و استفاده از کالبدهای معماری آشنا و دارای سابقه ذهنی در کنار توجه به کیفیت تأمین فعالیت ها و توجه به افزایش تعاملات اجتماعی در طرح معماری از جمله نتایج توجه به ایجاد حس تعلق به مکان در طرح معماری است.در زمینه مفاهیم نیز با توجه به کلیات مفاهیم فرهنگ و هنر، به عنوان مبانی نظری طراحی معماری، ایده "هنر تجلی فرهنگ در جامعه است" یا "فرهنگ زمینه ساز هنر در جامعه است" به عنوان ایده اصلی طراحی معماری شکل گرفتند. بدین صورت پروژه در قالب باغ فرهنگ و هنر و مشتمل بر دو حیطه اصلی حیاط فرهنگ و خانه هنر طراحی شد. انتخاب قالب باغ برای مجموعه فرهنگی هنری از یک سو با خاطره ذهنی کاربران و از سوی دیگر با ارتباط سایت مورد نظر با دیگر باغ های شیرازمد نظر قرار گرفته است. با توجه به شهر شیراز به عنوان حوزه عملکردی پروژه و فرهنگ و هنر در این شهر محورهای عرفان و شعر به عنوان شاخصه های اصلی فرهنگ و هنری بستر طراحی شناخته شدند. لذا طراحی فضای فرهنگی با روحیه عرفانی و فضای هنری بصورت شاعرانه و متناسب با نوع کاربری این فضاها برگذیده شد. در نتیجه فضاهای فرهنگی بصورت فضاهایی با آرامش و سکون بیشتر و فضاهای هنری سیال‌تر، محرک‌تر و خیال انگیزتر طراحی شدند. در این راستا توجه به بستر طرح و هویت آن در شهر شیراز جهت افزایش قابلیت‌های پروژه از یک سو و قابلیت مناسب جهت شکل دهی به پروژه در قالب باغ مد نظر بوده است.
    Abstract
    Architectural space is linked tocollective memories and emotions of the users as well asmeeting the needs of the project.One of the problemsofthe currentarchitectural spaces,and in particularcultural contexts, is the lack of creating sense of place in users which is one ofthecriterions of evaluatinghigh quality environments.Sense ofplace, createssense of responsibilityin people andhelps aims of place to be achieved. So inthisproject, it has been tried to designaccording to theresearch resultsrelated tothe concept ofsense ofplace andthe factorsshapingit. In this way, regarding the factorsperceptual- cognitive, individual- social, environmental- physical which are the factors shaping sense of place, and the design context which is Shiraz, strategies are thought tostrengthenthis feeling about the architectureamong the users. Shaping the complex in the format of Art and Culture Garden, considering the readability, creating hierarchy and using familiar forms to users’ previous experiences,in addition tothequalityoffulfilling activities and considering the increaseof social interactions in architectural design, are the results of considering sense of place in architectural design. According to main concepts of art and culture, the ideas “Artisexpression ofculture in the society” or “Cultureunderliesart inthe society” shaped as the main ideas of architectural design. So the project was designed in the form of Art and Culture Garden consisting two main zones of culture area and art house. Choosing the format of garden for the complexis related to the subjective memory of users and on the other hand is in relationship between the site and the other Shiraz’s gardens. Considering Shiraz as the functional domain of the project,and the culture and art in this city,mysticismand poetry was recognizedas themain culturaland artisticcharacteristics of Shiraz. So the cultural space was thought to be designedwith mystic theme and the art space with poetic theme tomatch the function o