عنوان پایاننامه
طراحی و کنترل سیستم ترمز بازیاب ضد قفل برای کامیون کشنده هیبرید الکتریکی
- رشته تحصیلی
- مهندسی مکانیک طراحی کاربردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2149;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54010
- تاریخ دفاع
- ۲۸ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- سیدمحمدمحسن مدرس قیصری
- استاد راهنما
- محمد محجوب
- چکیده
- امروزه مهمترین معیار طراحی خودروهای جدید شامل ایمنی، آلایندگی و مصرف سوخت خودرو میباشد. برای رفع مشکل آلایندگی و مصرف سوخت خودروها در سالهای اخیر طراحی سیستم رانش هیبرید الکتریکی مورد توجه قرار گرفته است. این سیستم قابلیتهای ذاتی برای جذب انرژی الکتریکی حین ترمز (ترمز بازیاب) دارد. ازطرفی موتورهای الکتریکی کششی، قابلیت کنترل قدرتمندی دارند که میتوانند عملکرد ترمز خودرو را بهبود دهند. کامیونهای کِشنده چالشهای ایمنی بیشتری نسبت به خودروهای معمولی دارند. زیرا تریلر متصل به آنها هنگام ترمز باید به خوبی با کامیون هماهنگ باشد. هدف این پایاننامه افزایش ایمنی کامیونهای کِشنده به کمک استفاده از قابلیت ذاتی سیستم رانش هیبرید الکتریکی میباشد. برای انجام چنین طرحی، از روش طراحی در حلقه کنترل (SiL) استفاده شده است. به این صورت که با استفاده از مدل نرمافزاری کامل یک خودروی کشنده و تریلر در نرمافزار ادمز (به عنوان مدل خودرو) و محیط سیمیولینک نرمافزار متلب (به عنوان پردازشگر) به ارائه یک الگوریتم کنترلی برای سیستم ترمز ترکیبی این خودروها پرداخته شده است. الگوریتم استفاده شده در این پایاننامه از نوع سلسه مراتبی بوده و در دو سطح به کنترل گشتاور ترمزهای مکانیکی و بازیاب پرداخته است. این الگوریتم قابلیت تشخیص تغییر جاده و تطبیق با جاده جدید را نیز داراست. نتایج شبیهسازیها نشان میدهد این الگوریتم میتواند تاثیر قابل توجهی بر بهبود معیارهای ترمزی داشته باشد.
- Abstract
- Safety, pollution and fuel consumption are of the most important factors in designing new vehicles. Utilizing electric motors in hybrid electric vehicles is an appropriate solution that has many benefits such as using electric motor brake torque and recovering part of the vehicle propulsion energy during braking. As respects to complexity of articulated vehicles’ dynamics in comparison with integrated ones, they need more accurate control while brake. Due to good controllability of electric motors, we try to improve braking performance without using conventional mechanical anti-lock braking systems, along with a hierarchical algorithm. Controller has a two level hierarchical algorithm that are respectively mechanical and electrical brake control units. Road changes detection and addopting with new road conditions are contrived in this controller. To achieve the goal, a complete software model of a tractor semitrailer heavy-duty vehicle is used in Adams-car environment. The combined braking control unit is developed in MATLAB software. This controller is implemented in such a way that it can make data exchange with Adams by software in the loop method. Simulation of some braking tests on the designed roads shows that braking performance has been improved.