عنوان پایاننامه
تحلیل بازار زمین با رویکرد اقتصاد سنجی فضایی
- رشته تحصیلی
- توسعه اقتصادی وبرنامه ریزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1485;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57723
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- سمانه نادری شالی
- استاد راهنما
- منصور خلیلی عراقی
- چکیده
- هدف اصلی این مطالعه بررسی تاثیر متغیرهای مکانی همچون وضعیت دسترسی به مناطق مهم خدمات شهری، وضعیت حمل و نقل شامل دسترسی به جاده های اصلی، دسترسی به وسایل حمل و نقل خارجی و دسترسی به خدمات عمومی ، خدمات تجاری و زیر ساخت های عمومی و غیره بر قیمتهای زمین در منطقه 12 تهران می باشد.در این راستا از مدل های هدانیکی قیمت بهره گرفته شد و این مدل به روش اقتصاد سنجی فضایی مورد تبیین قرار گرفت. از دیگر اهداف دیگر این تحقیق یافتن و ایجاد اطلاعات از مسیرهای مختلف بود. همچنین داده های این مطالعه بنا بر موضوع تحقیق داده های مکانی بودند به همین دلیل سعی شد که در ایجاد داده های مورد نیاز از سامانه اطلاعاتی GIS استفاده شود زیرا این سامانه به نوعی یک مسیر اطلاعاتی جدید برای ساخت داده های مکانی در مطالعات اقتصادی به شمار می رفت و توانایی ساخت و ایجاد داده های مورد نیاز را نیز به همراه داشت . در نتیجه دادهای های GIS مربوط به منطقه 12 تهران که شامل 43 هزار واحد بود، مورد استفاده قرار گرفت.در ابتدا داده های مورد نیاز برای تخمین مدل به وسیله نرم افزار Arc Map ایجاد شد و در مدل های هدانیکی مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به نکات بالا در این مطالعه متغیرهای مکانی ایجاد شده از طریق نرم افزار Arc Map ابتدا به روش OLS برآورد شد که نتایج تخمین تا حدودی قابل اتکا نبودند و در مرحله بعد وجود وابستگی فضایی با استفاده از آزمون موران، مورد آزمون قرار گرفت و در سطح بالایی وجود وابستگی فضایی میان مشاهدات مورد تایید قرار گرفت. در نتیجه مدل به روش اقتصاد سنجی فضایی (مدل خودرگرسیو فضایی) تخمین زده شد و در مقایسه مدل فضایی با روش OLS میزان R2 مدل از 27 درصد به 73 درصد رسید .همچنین برای بررسی وجود ناهمسانی واریانس از آزمون براش پاگان و از آزمون حداکثر راست نمایی برای آزمون ضریب خود رگرسیو استفاده شد که نتایج آزمون ها وجود واریانس ناهمسانی را رد و ضریب خودرگرسیو نیز مورد تایید قرار می گیرد.
- Abstract
- The main purpose of this thesis is to study the impact of spatial variables on the 12 region of Tehran , these variables include accessibility to main city services , transportation situation, i.e. access to the main roads within and outside of the region, business services and infrastructure. We have used the hedonic pricing model and for estimation have utilized the spatial econometric method. The GIS data were used since it was a good sources for our study which uses the economic variables based on different locations. There were 43000 units of information which we have selected the ones needed and used the Arc Map software and estimated the hedonic pricing model. In order to check for the spatial dependency the Moran's I test that was used, the results show high level of spatial dependency. Thus the Spatial Autoregressive model used for estimation and the R2 was improved.