عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر بلوغ اخلاقی و عقاید اخلاقی مصرف کنندگان بر تمایل به خرید آگاهانه کالاهای فرهنگی فاقد کپی رایت (با تکید بر محصولات سینمایی و موسیقیانی)




    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53562
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
    دانشجو
    حمید سلیمی
    استاد راهنما
    سیدرضا سیدجوادین

    در این تحقیق ما سعی داشتیم تا مساله خرید محصولات فرهنگی فاقد حق نشر و به طور خاص محصولات سینمایی و موسیقیایی را که در داخل کشور و به صورت قانونی تولید و عرضه می شوند از دیدگاه اخلاق و قضاوت اخلاقی مصرف کننده مورد بررسی قرار دهیم. جهت حصول این هدف پرسشنامه ای را مشتمل بر 33 سوال تدوین کرده و در 4 مرکز خرید بزرگ لوازم رایانه ای در شهر تهران برای حجم نمونه ای معادل 260 نفر توزیع کردیم. برای نمونه گیری نیز از روش تصادفی مرحله ای بهره بردیم. در پرسشنامه سوالاتی را درباره بلوغ اخلاقی مصرف کنندگان، قضاوت و عقاید اخلاقی آنها، هزینه اجتماعی ادراک شده در زمینه خرید محصولات مذکور و میل به خرید اینگونه محصولات مطرح کردیم. متغیرهایی که ما در این تحقیق در نظر گرفتیم عبارت بودند از بلوغ اخلاقی، قضاوت اخلاقی، هزینه اجتماعی و میل به خرید که در رابطه با هر یک از این متغیرها فرضیاتی را مطرح و آزمون کردیم. در حدود 55 درصد پاسخ دهندگان ما را زنان و 45 درصد را مردان مردان تشکیل می دانند و از نظر سنی اکثر آنها سنس کمتر از 36 سال داشتند. یافته های ما حاکی از این مساله بود که اکثر پاسخ دهندگان از نظر بلوغ اخلاقی در سطح دوم یعنی سطح قراردادی بودند و بر همین اساس نتیجه گرفتیم که آنچه زیر بنای قضاوت اخلاقی انها را شکل می دهد مساله قانون و مراقبت از سایرین است. در زمینه قضاوت اخلاقی نیز دریافتیم که مصرف کننده ایرانی هنوز نسبت به خرید محصولات فرهنگی(سینمایی و موسیقیایی) فاقد کپی رایت دیدگاه اخلاقی ندارد و آن را بر اساس معیارهای اخلاقی ارزیابی نمی کند. به همین سبب پیشنهاد کردیم که در ابتدا به سبب ایجاد قبح اخلاقی برای چنین مساله ای نسبت به وضع قانونی مبنب بر ممنوعیت معامله چنین کالاهایی اقدام شود و از سوی دیگر با توجه به رابطه منفی که میان هزینه اجتماعی و میل به خرید مشاهده شد، شرکتهای مشغول در این دو صنعت سعی کنند با تاکید و اطلاع رسانی بیشتر در این زمینه که خرید چنین محصولاتی می تواند چه زیانهایی را به بدنه دو صنعت سینما و موسیقی کشور و تولید کنندگان انها و همچنین جامعه به عنوام یک کل وارد کند آگاهی مصرف کنندگان را در این مورد افزایش دهند.
    Abstract
    Abstract In this research we aimed to study the issue of buying pirated cultural goods and specifically movie and music products. In this regard we provided a questionnaire with 33 questions and distributed it in 4 large relative shopping centers in Tehran. Our sample size was 260 and we used a probability method for sampling. Research variables were consumers’ moral development stage,consumer ethical judgment which was measured by Consumer Ethics Scale (CES) standard questionnaire and social cost of buying such goods. At the end we found that most of our respondents in regard with moral development stages were at second stage means conventional stage which in this stage the base of peoples ethical judgment are Law (social discipline) and protecting other people. About consumers ethical judgment we found that Iranian consumer do not percept much ethical challenges to buy pirated movie and music products. Of course a negative impact of social cost associated with buying such goods was found on intention to buy. With theses result we suggested that at the first step to make an ethical perception for consumers in the field of buying pirated goods a governmental law should be provided and marketers can by emphasis on social cost of buying such goods improve consumers consciousness and ethical sensitivity and reduce their willingness to buy pirated cultural goods.