عنوان پایاننامه
بررسی دیدگاه های مدیران شرکتهای پتروشیمی در خصوص عملکرد پایداری شرکتی در صنعت پتروشیمی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65446
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- آسیه امیدیان
- چکیده
- پایداری شرکتی (Corporate Sustainability)، ریشه در رشد پایدار دارد و بر سه محور اقتصادی و محیطی و اجتماعی در رابطه با عملیات محصولات و خدمات استوار است. پایداری ایجاد و حفظ شرایطی است که تحت آن، انسان و طبیعت می تواند در هماهنگی سازنده ای که اجازه می دهد که نیازهای اجتماعی، اقتصادی و دیگر نیازهای نسل حاضر و نسل های آینده برآورده شود. صنعت پتروشیمی به دلیل اهمیت آن در صادرات ایران (44% سهم صادرات غیرنفتی) و اثرات زیست محیطی و مخرب آن، فاکتورهای مناسب این تحقیق را دارا بود. در این تحقیق، شرکت های پتروشیمی بورس اوراق بهادار تهران، به عنوان نمونه انتخاب شده است و با استفاده از نظرات خبرگان صنعت، مؤلفه های اثر گذار بر پایداری شرکتی انتخاب شد. سپس با پرسشنامه مقایسه زوجی و تحلیل سلسله مراتب فازی، نظرات خبرگان اولولیت بندی شد و این مؤلفه ها وزن دهی شد. سرانجام با تدوین پرسشنامه نهایی و جمع آوری اطلاعات از مدیران شرکت های پتروشیمی، از طریق تاپسیس فازی این شرکت ها با توجه به مؤلفه های اثرگذار بر میزان پایداری شرکتی رتبه بندی شدند. شاخص "مواد اولیه و تأمین کننده"، "جقوق بشر و استانداردهای کار" و "عملکرد زیست محیطی" بالاترین وزن را به خود اختصاص دادند و در نهایت شرکت "پردیس" در میان شرکتهای پتروشیمی بورس اوراق بهادار رتبه برتر را به خود اختصاص داد. کلمات کلیدی: پایداری شرکتی (CS)، مسولیت اجتماعی شرکت (CSR)، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (fuzzy AHP)، تاپسیس فازی (fuzzy Topsis)، صنعت پتروشیمی.
- Abstract
- Corporate sustainability is a business approach that creates long-term consumer and employee value by creating a "green" strategy aimed toward the natural environment and taking into consideration every dimension of how a business operates in the social, cultural, and economic environment. It also formulates strategies to build a company that fosters longevity through transparency and proper employee development. Corporate sustainability is an evolution on more traditional phrases describing ethical corporate practice. Phrases such as corporate social responsibility (CSR) or corporate citizenship continue to be used but are increasingly superseded by the broader term corporate sustainability. Unlike phrases that focus on "added-on" policies, corporate sustainability describes business practices built around social and environmental considerations. In this capacity, corporations play an important role in the sustainability of a region or country. Symmetrically, a corporation’s sustainability depends on the sustainability of its wider environment. In this thesis On the basis of a systematic literature review, we identified limitations of the existing approaches and designed an integrated model. The model has four fundamental components: personal, economic, social and ecological. Every component has up to four inputs. With use of Fuzzy- AHP-TOPSIS approaches and experts views assess corporate sustainability among companies, and compare the company to its direct competitors. Equally importantly, sensitivity analysis of the model reveals the most important basic indicators affecting corporate sustainability, identifying areas which managers should place special attention. In addition the proposed model has been used to calculate the overall ranking of corporate sustainability in companies of Petrochemical industry. Results showed that the companies have the highest and lowest corporate sustainability rate respectively. Finally this thesis argues which factors are useful to assist in achieving corporate sustainability. Keywords: Corporate sustainability; analytical hierarchy process; fuzzy TOPSIS; corporate social responsibility; Petrochemical industry.