عنوان پایاننامه
بررسی اثر بازارگرایی و قابلیت نوآوری بر عملکردکسب وکار(مورد مطالعه گروه همکاران سیستم)
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62050
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- ارسلان نمکی
- استاد راهنما
- علی حیدری
- چکیده
- در مباحث سازمان و مدیریت این سوال همواره مطرح است که علت موفقیت سازمان های تجاری چیست؟ سازمانها در دنیای امروزی که پویایی و تلاطم آن به مراتب بیش از هر زمان دیگر است، چگونه به یکباره رشد میکنند، همواره پیشرو میمانند، تنها به بقاء عادی خود ادامه میدهند یا از دور خارج میشوند؟ به اعتقاد ما نوآوری و بازارگرایی به همراه فرهنگ و قابلیتی که به صورت نمادین از آن به عنوان سازمان یادگیرنده تعبیر میشود، میتواند عاملی اصلی در این تفاوت ها باشد. در این تحقیق با بررسی مباحثی که در زمینه این سه متغیر اساسی و ارتباط آن با سطوح عملکرد وجود داشت، مدلی را توسعه دادیم، تا بر اساس آن به بررسی و تعیین اثر متقابل این سه مفهوم کلیدی بر هم و بر عملکرد نوآورانه و بازار موفقترین شرکت خصوصی در صنعت نرم افزار ایران (گروه همکاران سیستم) بپردازیم. هدف این بود که دریابیم تا چه اندازه ماهیت این سازمان مبتنی بر مفاهیم مورد تاکید در مبانی و پیشینه تحقیقات در حوزه این متغیرهاست. نتایج بررسیها نه تنها این سازمان را به عنوان سازمانی بازارگرا و یادگیرنده معرفی میکند، بلکه آن را دارای الگویی منحصر به خود میداند که بدون توجه به جنبه های رقیب گرایی، بر اساس مبانی مطرح بازارگرایی، است. همچنین این شرکت احتمالا به دلیل اندازه و میزان رشدش با مشکلاتی در ایجاد هماهنگی بین وظیفه ای مواجه است که برای اجتناب از تبعات بلند مدت آن باید حل این مسائل را در اولویتی خاص قرار دهد. بر اساس یافته های این تحقیق نه تنها اثر دو متغیر سازمان یادگیرنده و بازارگرایی بر نوآوری مورد تایید قرار میگیرد بلکه تعامل این سه متغیر با عملکرد بازار نیز در قالب متغیرهای مکنون، و نه تنها اثر رگرسیونی ساده، مورد تایید است. در این تحقیق با توجه به تجزیه و تحلیل های چند سطحی انجام شده به سوالاتی بر خوردیم که تا مرز محدودیت های تحقیق به تحلیل آنها مبادرت ورزیدیم، بر پایه این تحلیل ها و محدودیت هایی که در این تحقیق متوجه ما بود به ارائه پیشنهاداتی برای انجام تحقیقات آتی پرداختیم. این پیشنهادات در حوزه هایی ارائه شدند که بعضا کاملا بدیع میباشند و پیشینه تحقیق مناسبی در مورد آنها وجود ندارد.
- Abstract
- The key question in organization and management studies that motivates scholars to do such studies is "what's the reason of organization excellence?" How in this unstable and completely dynamic environment an organization growths, leads, is led or dies? We believe innovation and market orientation in compliance with a metaphoric culture called learning organization are the key drives to these differentiations. Literature review of these variables and their relation to performance levels in this research led us to an expanded model that tests these relations and effects on innovation-market performance in a major private leading software company (System Group) in Iran. The purpose was to determine to what extent this company meets the requirements of these constructs. Research finding not only approved System Group as a learning market orientated organization but also that this leading company doesn't need to be competitor orientated. Research findings also show issues in interfunctional coordination that probably came from size and fast growth of this company. The results show significant total effect of learning organization and market orientation on innovation and market performance and significant covariance between learning organization and market orientation. Based on the results and limitations of this research we provide practical implications and further research recommendations.