عنوان پایان‌نامه

پایان نامه کارشناسی ارشد ۱



    دانشجو در تاریخ ۰۶ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پایان نامه کارشناسی ارشد ۱" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2333;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58531
    تاریخ دفاع
    ۰۶ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    سیدفرید قادری

    در حالت کلی یک مدل زنجیره تأمین، شبکه ای از تسهیلات و فعالیت هایی می باشد که دربرگیرنده ی فرایندهای مربوط به تهیه ی مواد از تأمین کنندگان، تولید و توسعه ی محصولات در مراکز تولید و در نهایت توزیع محصولات تولید شده در مقاصد نهایی مصرف می باشد. اما از آن جایی که اتخاذ تصمیمات استراتژیک و بلند مدت، مانند احداث، تسهیلات در طول شبکه، سرمایه های مالی زیادی را به خود اختصاص می دهد، لزوم دست یابی به برنامه ی بهینه در طراحی اجزا و تسهیلات شبکه ی زنجیره تأمین منوط به حفظ و استفاده ی بهینه از منابع محدود و غیرقابل جای گزینی هم جون منابع انرژی و منابع محیط زیستی می باشد که توجه به این اصل اتخاذ استراتژی هایی در رابطه با سرمایه گذاری در زمینه ی بهبود عملکرد زیست محیطی زنجیره تأمین، کاهش آلاینده ها، مدیریت ضایعات، بازیابی و استفاده ی مجدد از ضایعات را به همراه خواهد داشت. اما در کنار این مسائل (مسائل اقتصادی و زیست محیطی) موضوع دیگری که در سال های اخیر در رابطه با مسائل زنجیره تأمین و مدیریت پایدار آن ها در قالب زنجیره تأمین پایدار مطرح شده است توجه به فاکتورهای اجتماعی می باشد که می توان آن را از زاویه ی میزان رضایت مندی افراد از استقرار اجزا در طول شبکه ی زنجیر تأمین مورد توجه قرار دارد. در این پایان نامه یک مدل ریاضی بهینه سازی دو هدفه برای طراحی و مکان یابی تسهیلات در یک شبکه ی زنجیره تأمین با رعایت فاکتورهای اقتصادی زیست محیطی و اجتماعی ارائه شده است که به دنبال کمینه کردن هزینه های استقرار تسهیلات، هزینه های حمل و نقل در طول شبکه ی تأمین و هزینه های مربوط به فعالیت ها در چارچوب قوانین زیست محیطی و میزان آلودگی ها و هم چنین به دنبال کمینه کردن میزان نارضایتی اجتماعی از استقرار تسهیلات در مکان های کاندید آن ها می باشد. از آن جایی که با توجه به دو هدفه بودن مسئله استفاده از روش های کلاسیک بهینه سازی جهت دست یابی به جواب های بهینه سراسری یا موضعی امری غیرممکن است از الگوریتم MODE برای حل مدل و تعیین جواب های بهینه پارتو استفاده شده است.
    Abstract
    Generallya, supply chain is a network of facilities and activities which contains all processes of procurement, production planning and distribution of the products to end- use destinations. This will entail large investment for designing such networks so it is expected that they work for a long time horizon and in asustainable way. Nowdays, the sustainability is defined in satisfying economical, environmental and social factors. In this thesis, we consider a facility location problem in asupply chain design network which satisfies the sustainability conditions. The model is proposed based on a forward/reverse logistics network and the facilities are consider to have a limited service capacities. In comparable units of the objectives in this model are minimization of the fixed cost of opening the facilities, variable cost of transportation and environmental cost of designing the network and also minimization of the social insatisfaction. Since the model is a Np-Hard and a bi-objective mathematical optimization model, a metaheuristic, namely multi objective differential evolution algorithm have been applied to find the pareto-archive solutions.