بررسی رابطه میان گرایش کارآفرینانهی شعب بانکهای خصوصی و عملکرد شعب (مطالعه موردی: بانکهای خصوصی تهران در سال ۱۳۹۰)
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 449;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58740
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- رضا همایی
- استاد راهنما
- کامبیز طالبی
- چکیده
- از گرایش کارآفرینانه اغلب به عنوان شتاب بخش رشد، مزیت رقابتی و عملکرد برتر بنگاهها یاد می شود. پدیده گرایش کارآفرینانه به عنوان موتور محرک بنگاه در تکاپوی فعالیت های کارآفرینانه در کانون ادبیات کارآفرینی قرار گرفته است و موضوع بیش از سی سال پژوهش در این عرصه بوده است. گرایش کارآفرینانه سازه ای در سطح بنگاه است و پژوهش های فراوانی در محیطهای نهادی و صنایع گوناگون بیانگر مثبت بودن رابطه میان این سازه و سازه عملکرد بنگاه بوده است. گرایش کارآفرینانه از جنس ذهنیت است و یک کشش تصمیم گیری در مدیران به سمت کارآفرینی را نشان می دهد. این سازه حاصل پیوند و تلاقی دو قلمرو پژوهشی کارآفرینی و استراتژی است. سازه ی گرایش کارآفرینانه در برگیرنده ی ابعادی است. میلر در سال 1983 برای نخستین بار مدل سه بُعدی گرایش کارآفرینانه را توسعه داد که مورد پذیرش صاحبنظران قرار گرفت. در این مدل ابعاد گرایش کارآفرینانه عبارت بودند از: نوآوری ، ریسک پذیری و پیشگامی. در 1996 لامپکین و دس دو بعد دیگر استقلال و رقابت تهاجمی را نیز بر مدل پیشین افزودند. به نظر نگارنده در چارچوب نوع شناسی پژوهش های صورت گرفته در قلمرو پژوهشی گرایش کارآفرینانه می توان چهار حوزه را از یکدیگر متمایز نمود: بررسی سازه ی گرایش کارآفرینانه و ابعاد آن در قالب مدل سه بعدی میلر یا در قالب مدل 5 بعدی لامپیکین و دس و یا به صورت مجزا، به منظور پالایش سازه و ابعاد آن، بررسی روش های اندازه گیری سازه ی گرایش کارآفرینانه و ابعاد آن، بررسی رابطه ی گرایش کارآفرینانه-عملکرد بر اساس مدل سه بعدی و یا پنج بعدی در کشورهای مختلف به منظور بررسی میزان درستی مثبت بودن این رابطه در محیط های نهادی گوناگون و بررسی رابطه ی گرایش کارآفرینانه-عملکرد بر اساس مدل سه بعدی و یا پنج بعدی تحت تاثیر دو دسته عوامل محیطی و سازمانی. بر مبنای چهار حوزه ی پژوهشی پیش گفته پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای نوع سوم است که به بررسی رابطه ی گرایش کارآفرینانه-عملکرد بر اساس مدل پنج بعدی لامپکین و دس در محیط نهادی ایران می پردازد. براین اساس هدف از این پژوهش بررسی رابطه میان گرایش کارآفرینانه و عملکرد شرکت های کارگزاری بورس اوراق بهادار ایران بوده است. در این پژوهش به منظور گردآوری داده ها از روش تحقیق آمیخته(کیفی-کمی) استفاده گردید. ابتدا به صورت هدفمند نمونه ای از خبرگان انتخاب شدند و پیرامون کیفیات مرتبط با عملکرد با ایشان مصاحبه ی نیم ساختاریافته صورت گرفت و با تحلیل داده های بدست آمده به کمک کدگذاری باز و محوری پرسشنامه مربوط به عملکرد توسعه یافت. به منظور سنجش گرایش کارآفرینانه از پرسشنامه ی استاندارد هیوز و مورگان (2007) استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که هر 5 بعد مدل مستقلا و سازه گرایش کارآفرینانه مجموعا با عملکرد رابطه مثبت قوی دارند. کلید واژه : گرایش کارآفرینانه، عملکرد، شرکت های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران،.
- Abstract
- The research investigates the effect of Entrepreneurial orientation on the performance on a sample of broker agencies in Tehran Stock Exchange. For this reason, a mixture of quantitative and Qualitative methods used. The Sample of the study consists of 43 Agencies, from the total 76 agencies which operate in Tehran Stock Exchange. The framework of the research has been consists from five major class of variables, consist of dependant and independent classes, beside three intermediated variables group. The independent variables include Risk Taking, Independence, Creativity, Competitive Aggressiveness and Pro-activeness. This expect to explore how they effect on the dependent variables who contribute to the total performance, consist of Total Sale, Profitability, Service Offer, Capital Absorption, Investment, Business Targets, Profit Targets and Developing New Services. The qualitative phase consists of the stock exchange experts who had the background of practice or academic knowledge in the case and also were available for researcher. To collect the data in qualitative phase, a typical questionnaire implemented to measure the Entrepreneurial Orientation; while the experts' ideas used as the mean for collecting the data to measure the Performance. The variables form the performance of agencies analyzed with the real performance measures of three sequential years before by distance scale. The analysis show that there is a relationship between independence of agencies with profitability and sale growth, means whatever the independence increased, the growth in sale and profitability increase more. The correlation among the profitability, sale growth and the aggregate index show that there is significant relationship among the above mentioned variables, so that when profitability and sale growth increases, in 99% confidence the total performance of agency increase. The total sale has significant correlation with total profit, which means by increase in the sale, the profit increases and caused to promotion of total performance. Keywords: Performance, Entrepreneurial Orientation, Broker Agencies, Tehran Stock Exchange.