عنوان پایان‌نامه

شناسایی شاخص­های سنجش عملکرد در موسسات کارآفرین اجتماعی؛ مطالعه موردی: کمیسیون ملی یونسکو در ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی شاخص­های سنجش عملکرد در موسسات کارآفرین اجتماعی؛ مطالعه موردی: کمیسیون ملی یونسکو در ایران" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 451;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58709
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    سیدمصطفی رضوی

    چکیده: با توجه به گسترش آگاهی جوامع در حال توسعه در سراسر جهان؛ کارآفرینی اجتماعی را می توان به عنوان پیشگام بهبود کیفیت زندگی و دستیابی به توسعه انسانی در جهان توصیف نمود (زهرا و همکاران، 2008).سنجش عملکرد یک کسب و کار اجتماعی با توجه به اهداف اجتماعی که قابلیت اندکی جهت کمی سازی دارند، دشوار می باشد. شورت و همکاران (2009) در پژوهش های خود بیان نموده اند که واریانس بالایی در نحوه سنجش عملکرد میان موسسات اجتماعی متفاوت وجود دارد. این واریانس بالا ارزیابی انواع گوناگون موسسات اجتماعی در زمینه درک شاخص های موفقیت در کارآفرینان اجتماعی را محدود می سازد. با توجه به نوظهور بودن این عرصه از پژوهش بسیاری از فعالیت های انجام شده در این زمینه محدود به مفهوم سازی مطالعات تجربی در راستای پیشنهاد روش های جدید سنجش عملکرد بوده است (روباتام ، 2011). این تحقیق از نظر روش کیفی-مطالعه موردی می باشد. از نظر هدف کاربردی و روش گردآوری اطلاعات به صورت مصاحبه عمیق و استفاده از گروه کانونی بوده است. در این پژوهش پس از استخراج چارچوب مناسب سنجش عملکرد برای سازمان های کارآفرین اجتماعی(با توجه به این که مورد مطالعه سازمان کارآفرین اجتماعی قلمداد می شود)، شاخص های سنجش عملکرد با استفاده از مصاحبه عمیق با گروه کانونی متشکل از خبرگان فعال در مورد مطالعه (دبیر کل و مدیران دپارتمان های کمیسیون ملی یونسکو ایران) گردآوری گردیده و با استفاده از روش تحلیل کدگذاری باز و محوری شاخص های استخراج شده پس از بررسی و ادغام و انجام اصلاحات لازم در ابعاد چارچوب سنجش عملکرد افراز گردیده است. نتیجه حاصل کارت امتیازی متوازن مختص به کمیسیون ملی یونسکو و شاخص هایی است که این سازمان در سنجش عملکرد خود از آن بهره می برد.
    Abstract
    As knowledge enhances within developing countries, social entrepreneurship can be defined as a progress towards improvement of life quality and access to human development throughout the world (Zahra et al. 2008). Since Social goals are hardly quantifiable, performance measurement of a social business seems to be difficult. Short et al (2009) argue that a high variance is seen in the methods which have been used to measure performance of different social enterprises. This high variance limits the measurement of different kinds of social enterprises in understanding success factors of social entrepreneurs. Moreover, due to the newness of social entrepreneurship as a field of research, many researches are confined to conceptualization of empirical studies and suggesting new methods for performance measurement (Ruebottom, 2011). The present research’s objective is practical and it is considered qualitative-case study in methodology. Data gathering has been in-depth interviews and focus group. At first, the right framework is exploited for performance measurement of social entrepreneurship organizations (based on the fact that case study is a social entrepreneurship organization in this study). Performance measurement indicators are collected through using in-depth interviews with focus group of specialists in our case study (i.e. secretary general and also departments’ managers in Iranian national commission for UNESCO) and then indicators were exploited through open and axial coding method, and they were used after examining, merging, and also necessary modifications in the dimensions of performance measurement. The outputs are balanced scorecard of national commission for UNESCO and the indicators which UNESCO uses in its performance measurement.