شناسایی منابع ایده کارآفرینان منتخب ایرانی براساس رویکرد تحلیل اسنادی
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 415;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60847
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- لیلا چیت ساززاده
- چکیده
- هدف از این پژوهش کیفی، شناسایی منابع ایده کارآفرینان ایرانیست. در اینجا بحث درباره کشف ایده هاست و چگونه شکل گیری آنها مورد بحث قرار نمی گیرد. بدین منظور شش کارآفرین ایرانی که در دو دوره قاجار و پهلوی فعالیت داشته اند، انتخاب شده اند تا با بررسی اسناد موجود درباره زندگی آنها به منابع ایده شان پی ببریم. بر اساس پیشینه پژوهش منابع ایده شبکه اجتماعی، تجربه کاری، تجزیه و تحلیل بازار، مشاهده، رسانه های گروهی، علائق و سرگرمی و انتشارات و نمایشگاهها شناسایی شده اند. سپس با استفاده از یکی از ابزارهای پژوهش کیفی یعنی تحلیل محتوا، روایتهای مربوط به منابع ایده در زندگی این افراد که در اسناد تاریخی موجود بوده اند، استخراج و در قالب جداول فراوانی جایگذاری شدند. روایی و پایایی پژوهش نیز از طریق نظرسنجی از خبرگان و توزیع پرسشنامه تائید شد. نتایج به دست آمده بر اساس رویکرد تحلیل اسنادی، شبکه اجتماعی با فراوانی 5/39% و تجربه کاری با 5/20% را بیشترین منابع ایده کارآفرینان ایرانی شناسایی کرد. همچنین در این میان علائق و سرگرمی به عنوان منبع ایده مورد تائید قرار نگرفت در حالی که سفر و مهاجرت با فراوانی 11% به عنوان سومین منبع مهم ایده کارآفرینان شناسائی شد. کلمات کلیدی: ایده، منبع ایده، کارآفرینان ایرانی
- Abstract
- The purpose of this qualitative research is to identifying Iranian entrepreneurs’ idea sources. Here, we discuss about idea discovering not its formation process. To reach our purpose, six Iranian entrepreneurs working in Qajar and Pahlavi eras are chosen. We use their biographies to identify their idea sources. By studying literature, we find out previous experience, social network, market analysis, observations, media and publications, hobby/ interest and fairs as sources of ideas. After identifying these sources, we extract narratives which are related to idea sources from their biographies with the help of content analysis and put them in frequency tables. Validity and reliability are approved by analyzing answers resulted from questionnaire given to experts. Based on documentation analysis, most important idea sources of chosen Iranian entrepreneurs are social network with frequency of 39.5% and previous work experience with frequency of 20.5%. Also, hobby/interest was not approved as one of the Iranian chosen entrepreneurs’ idea sources but travel and immigration with frequency of 11% was identified as the third source of their ideas. Keywords: idea, idea sources, Iranian entrepreneurs