عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر بخشی درمان شناختی - رفتاری بر کاهشرخاشگری دانش آموزان دبیرستانی



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر بخشی درمان شناختی - رفتاری بر کاهشرخاشگری دانش آموزان دبیرستانی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58159
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    داراب فرجی
    استاد راهنما
    باقر غباری بناب

    چکیـده هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان پسر دبیرستانی در شهر دهگلان بود. روش: روش پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش عبارت از 1041 نفر از دانش آموزان شهر دهگلان که از این میان با استفاده از پرسش نامه پرخاشگری باس و پری، 30 نفر انتخاب شده و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. سپس روش مداخله گروهی شناختی- رفتاری در 14 جلسه 60 تا 70 دقیقه ای در مورد گروه آزمایش انجام شد. در طول دوره هیج مداخله ای به گروه کنترل، داده نشد. دو گروه پس از پایان دوره مداخله دوباره به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. داده های به دست آمده از پیش آزمون و پس آزمون با کمک تحلیل کواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد که با احتمال خطای (001/0>p )، درمان شناختی- رفتاری در کاهش پرخاشگری کلی، خشم، خصومت، پرخاشگری بدنی و پرخاشگری کلامی دانش آموزان پسر دبیرستانی، اثربخش است. بحث و نتیجه گیری: بطور کلی می توان گفت، درمان شناختی- رفتاری می تواند بعنوان یک درمان سودمند، برای کاهش پرخاشگری بکار برده شود کلید واژه ها: پرخاشگری، خشم، خصومت و درمان شناختی- رفتاری.
    Abstract
    Abstract Aim: The main purpose of this research was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral therapy (CBT) in aggression reduction among high school students in the city of dehgolan. Method: The experimental method of research was a Kind of pretest–posttest with a control group. 30 subjects were selected using the Aggression Questionnaire Buss and Perry from among 1041 high school students. The subject were randomly assigned to one experimental and one control group. Cognitive-behavioral group therapy were administered to the experimental group in fourteen 60 minutes sessions. During this period no intervention was given to the control group. Tow group complete again the research questionnaire after the intervention period. Data obtained form pretest and post test was analyzed using analysis of covariance (ANCOVA). Results:The results revealed that cognitive-behavioral therapy (CBT) is effective in decreasing aggression, anger, hostility, physical aggression, verbal aggression among high school students (P> 0/001). Conclusion: : Generally, The cognitive-behavioral therapy (CBT) can use as an proper therapy for aggression reduction. Key words:Aggression, Anger, Hostility, Cognitive-Behavioral Therapy (CBT).