بررسی رابطه حافظه فعال دیداری - فضایی و مهارت های حرکتی دانش آموزان آهسته گام
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56646
- تاریخ دفاع
- ۱۲ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- پریسا غلامی
- استاد راهنما
- علی اکبر ارجمندنیا
- چکیده
- چکیده هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه عملکرد حافظه فعال دیداری –فضایی و مهارت های حرکتی دانش آموزان آهسته گام انجام شده است. روش: 36 دانشآموز دختر و پسر آهسته گام مقطع ابتدایی و 36 دانش آموز دختر و پسر عادی مقطع ابتدایی مدارس شهرستان محلات در سال تحصیلی 92 - 91 به روش نمونه گیری در دسترس و تصادفی چند مرحله ای انتخاب گردیدند. نوع پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزار مورد استفاده مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (WMTB – C) و آزمون رشد حرکتی لینکلن – اوزرتسکی بود. یافته ها: بین عملکرد حافظه ی فعال دیداری – فضایی و مهارت های حرکتی دانش آموزان آهسته گام رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. اما بین عملکرد حافظه ی فعال دیداری – فضایی و مهارت های حرکتی دانش آموزان عادی رابطه معنادار مشاهده نشد. نتیجه گیری: با افزایش عملکرد حافظه فعال دیداری – فضایی دانش آموزان آهسته گام عملکرد آن ها در مهارت های حرکتی نیز بهبود می یابد. کلید واژهها: حافظه ی فعال دیداری – فضایی. مهارت های حرکتی. دانش آموزان آهسته گام
- Abstract
- Abstract Introduction: The goal of study at hand is to investigate the relationship between visuo – spatial working memory performance and motor skills in intellectual disabled students. Method and material: This is a descriptive correlation study. Statistical sample of research consisted of 72 female and male students from elementary schools 36 intellectual students and 36 normal students), from mahallat in 2012 & 2013 years, who was selected by achievable sampling and multi-stage cluster random sampling. Instrument was working memory test battery for children (WMTB – C) designed by Pickering and Oseretsky . Data was analyzed Through Pearson correlation factor, covariance and T tests. Results & Conclusion: There is positive and significant relation between visuo – spatial working memory performance and motor skills in intellectual disabled students. But there is not any significant relation between them in normal students. Results also showed that visuo – spatial working memory performance and motor skills in intellectual disabled students improve when age increase in students. Keyword: visuo – spatial working memory, motor skills, intellectual disabled students.