عنوان پایاننامه
بررسی خطاهای به یاد آوری حافظه کوتاه مدت در کودکان با آسیب شنوایی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63980
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- منصوره مجتهدزاده
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- چکیده هدف از این پژوهش بررسی خطاهای یادآوری حافظه کوتاه مدت در کودکان ناشنوای دبستانی بوده است. این پژوهش درقالب طرح پژوهشی علی – مقایسه ای بوده و بر روی 50 دانش آموز دبستانی شنوا و 50 دانش آموز دبستانی با آسیب شنوایی در شهر تهران اجرا گردید. از خرده آزمون حافظه عددی وکسلر(1974) برای سنجش عملکرد حافظه کوتاه مدت آزمودنی ها استفاده شد. پاسخ ها ضبط و سپس توسط آزمونگر خطاهای عدد، ترتیب، حذف و ترکیبی محاسبه شد. نتایج نشان دادند که دامنه حافظه کوتاه مدت کودکان ناشنوای دبستانی از همسالان شنوای آنها کمتر است. تفاوت میانگین و انحراف استاندارد در یاد آوری مستقیم بین کودکان شنوا و ناشنوا معنا دار بود. همچنین تفاوت معناداری در یادآوری معکوس بین کودکان ناشنوا و شنوا وجود دارد. الگوی خطاهای یادآوری مستقیم در دو گروه مشابه بود ولی دو گروه درالگوی خطاهای یادآوری معکوس متفاوت عمل کردند بدین ترتیب که، درگروه ناشنوا، بیشتر خطای ترتیب و در گروه شنوا بیشتر خطای ترکیب دیده شد. کلید واژه ها: خطای یادآوری، حافظه کوتاه مدت، آسیب شنوایی
- Abstract
- Short-term memory span recall errors analysis in children with hearing impairment Objective: The purpose of this research was to examine recall error of short term memory in school-age students with hearing imperment which in comparition with normal hearing peers. Materials and Methods: The research is done posttraumatic and test Wechsler intelligence scale for children(1974) on 100 students with hearing impairment 6 to 17 years and normal 6 to 12 years in city of Tehran, was implemented. students with hearing impairment of limited access to sample of all students who were eligible for entry into the study of two girls deaf school and two boys deaf school,50 number ( 25 males,25 females) were selected and equal number of normal elementary schools (25males,25females) werer randomly sampled. Results: There was significant difference within forward and backwar recall between students with hearing impairment and normal. in addition to these two groups in span short term memory were also significantly different. Conclusions: Peresent study shows that span short term memory of hearing impairment is shorter than normal hearing peers. also two groups were equaled in forward recall errors but two groups weren’t equaled in forward recall errors. order error seen more in backward recall in children with hearing impairment and combination error in normal hearing children. Keywords: Wechsler intelligence scale for children, Span short term memory, children with hearing impairment.