عنوان پایاننامه
تدوین برنامه تربیت حافظه کوتاه مدت و بررسی اثر بخشی ان برروی کودکان ناشنوان کاشت حلزون شده
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56549
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- زهرا عباسیان نیک
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- چکیده زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه حافظه کوتاه مدت و بررسی اثر بخشی آن بر روی فراخنای حافظه کوتاه مدت انجام شد و هم چنین در این راستا، رابطه حافظه کوتاه مدت با ادراک شنوایی و تولید گفتار نیز مورد توجه قرار گرفت. روش: با توجه به پژوهش¬های صورت گرفته، تکالیفی که می¬توانست در رشد حافظه کوتاه مدت کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده موثر باشد، با استناد به مدل مدل پردازش اطلاعات (اتکینسون و شیفرین، 1968) و مدل حافظه بدلی (1966) طراحی شد و سپس با استفاده از طرح شبه آزمایشی، کودکان کاشت حلزون شده¬ای که جهت دریافت برنامه توانبخشی در سنین 4 تا 8 ساله، در سال 91-90 به مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان رسول اکرم مراجعه کرده بودند، تعداد 10 نفر از آنان به صورت 2 گروه 5 نفره آزمایش و کنترل انتخاب شدند، سپس برای اندازه¬گیری فراخنای حافظه کوتاه مدت، ادراک شنوایی و تولید گفتار از خرده آزمون حافظه عددی وکسلر، مقیاس تعیین سطح ادراک شنیداری و مقیاس وضوح کلامی بعنوان پیش تست و پس تست استفاده شد، بعد از پیش آزمون، تکالیف برنامه آموزشی حافظه کوتاه مدت طی 12جلسه به کودکان گروه آزمایشی ارائه شد و جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها نیز تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) بکار برده شد. یافته¬ها: یافته¬های پژوهش حاکی از تفاوت معنادار در فراخنای حافظه کوتاه مدت و ادراک شنیداری گروه آزمایشی، پس از اجرای برنامه آموزشی حافظه کوتاه مدت بود، در حالی¬که چنین تفاوتی در گروه کنترل دیده نشد، اما در متغیر وضوح کلامی بین دو گروه مذکور، تفاوت معناداری وجود نداشت. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که برنامه آموزشی حافظه بر بهبود فراخنای حافظه کوتاه مدت کودکان ناشنوای کاشت حلزون موثر بوده و هم¬چنین بهبود حافظه کوتاه نیز منجر به افزایش عملکرد ادراک شنیداری این کودکان شده است واژگان کلیدی: ناشنوایی، کاشت حلزون شنوایی، حافظه کوتاه مدت
- Abstract
- Purpose: research indicates that children with hearing impairment have a major weakness in short-term memory, so this study aimed to design short term memory training and its effectiveness on short-term memory span. inaddition, were considered relationship between Short-term memory with auditory perception and speech production. Method: studies show that have been examined, assignments were designed to based on the information processing model (Atkinson and shiffrin, 1986) and baddely memory model that could be effective on the growth of short-term memory of cochlear implant children and then quasi-experimental design was used on the cochlear implant children who were received rehabilitation program at 4 to 8 years old that who referred to Cochlear Implant Clinic of Rasoul Akram Hospital 90-91 years. Ten people selected and were divided into two groups: experimental and control groups. Then Wechsler Memory Scale subtests, categories of Auditory performance index and speech Intelligibility Index were used as a pre-test and post-test to measure short term memory span, auditory perception and speech production. After pre-test, assignments of short term memory training program were presented to the experimental group during twelve sessions and for data analysis were used multivariate analysis of covariance. Finding: research Finding, indicated that there was a significant differences of short-term memory span and auditory perception on test group, after short-term trainingprograms was performed , while such difference was not observed in the control group. Results: research showed this program was effective on short-term memory span of children with hearing impairment with cochlear implants and also improving of memory increased auditory perception. Key words: Deaf, Cochlear Implant, Short Term Memory