عنوان پایان‌نامه

ارزیابی میزان دسترسی پذیری برنامه آموزشی بریا دانش آموزان دبیرستانی با آسیب بینایی تلفیقی



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی میزان دسترسی پذیری برنامه آموزشی بریا دانش آموزان دبیرستانی با آسیب بینایی تلفیقی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57891
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    علی اکبر ارجمندنیا

    این پژوهش با هدف ارزیابی میزان دسترس‌پذیری عناصر برنامه درسی ریاضی برای دانش‌آموزان دوره راهنمایی با آسیب بینایی در مدارس تلفیقی به انجام رسیده‌است. روش این پژوهش تحقیق و توسعه و رویکرد پژوهشگر در ارزیابی، رویکرد مطالعه موردی است. در راستای هدف پژوهش، آن دسته از عناصر برنامه درسی که از حیث دسترسی برای این دانش‌آموزان با چالش‌هایی مواجه بوده‌اند، مشخص شده و با چک‌لیست‌ها و فهرست‌های وارسی مجزا مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. علاوه بر این عناصر، سه عامل دیگر نیز مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند چرا که در افزایش سطح دسترس‌پذیری عناصر برنامه درسی برای این دانش‌آموزان بسیار مؤثر هستند. هم‌چنین جهت افزایش دقت یافته‌ها از گروه‌های مختلف ارزیاب شامل: معلم ریاضی و مدیر عادی، معلم تلفیقی و مسئولین تلفیقی مستقر در مدارس مرجع، دانش‌آموز و والدین وی و مشاهدات خود پژوهشگر استفاده شده‌است. یافته‌های حاصل از این ارزیابی نشان می‌دهد که دو عنصر فضا و کتب و مواد آموزشی در وضعیت نامطلوب ، مدیر مدرسه عادی، معلم عادی،مدرسه مرجع و ارزشیابی از دانش‌آموز نسبتا مطلوب و فعالیت‌های یادگیریدانش‌آموز و معلم تلفیقی در موقعیت مطلوب قرار دارند. از موارد فوق‌الذکر مدیر مدرسه عادی، معلم تلفیقی و مدرسه مرجع جزء عوامل تسهیل‌کننده و مابقی جزء عناصر برنامه درسی ریاضی هستند. نتیجه کلی حاصل از این ارزیابی، میزان دسترس‌پذیری عناصر برنامه درسی ریاضی را در سطح نسبتا مطلوب (93/47 درصد) نشان می‌دهد. در پایان به منظور بهبود سطح دسترس‌پذیری پیشنهادهایی ارائه شده‌است.
    Abstract
    This study aimed to evaluate the accessibility of math curriculum elementsfor middle school students with visual impairment in inclusive schools. the method of this study isresearch&development, and theresearcher's approach inevaluationisthe case study approach. in line withThe purpose of this study, those elementsof the curriculum thatfor these students faced challenges in terms of access have been identified,and evaluated with separatecheck lists. In addition to theseelements, threefactors were also evaluated because of they arehighly effective inincreasing availability of curriculum elementsfor these students.alsoTo increase the accuracy of the results, usedvarious assessorgroups including the math teacher andmanager of the generalschool, inclusiveteacherand thesupervisors of these teachersthat reside insource schools, students and theirparents and researcher's observations. Findings from this evaluation suggests thattwo elementsincludingThe Educational environment and training books and materials areInappropriate, the managerofgeneral school, math teacher, sourceschool, and the assessment of student are relatively favorable, and student's learning activities, and inclusiveteachersare in favorable position. through above items, the manager of general school, inclusive teacher andsource school arefacilitating factors and the remaining elements are the math curriculum. The result obtained from this evaluation indicates thatthe availability ofmath curriculum elements is in relatively favorablelevel (47/93percent). at theendThe recommendations are designed to improve accessibility