عنوان پایان‌نامه

طراحی برنامه آموزش هوش و هیجانی و تاثیر آن بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان با آسیب بینایی



    دانشجو در تاریخ ۰۲ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی برنامه آموزش هوش و هیجانی و تاثیر آن بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان با آسیب بینایی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56517
    تاریخ دفاع
    ۰۲ مهر ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    احمد به پژوه

    هرچند پژوهش‌های فراوانی رابطه‌ی هوش هیجانی با موفقیت در حوزه های مختلف زندگی از جمله سازگاری را مورد بررسی قرار داده‌اند؛ اما مطالعات کمی با هدف بررسی آموزش پذیری هوش هیجانی و اثربخشی آن بر افزایش هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی انجام شده است. این مطالعه با هدف طراحی برنامه آموزش هوش هیجانی و بررسی اثربخشی آن بر افزایش هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با آسیب بینایی انجام شده است. روش پژوهش آزمایشی و با استفاده از نمون? در دسترس شامل 19 نفر دانش‌آموز دوره راهنمایی (9 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه گواه) با آسیب بینایی بوده است. در این پژوهش از پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن برای سنجش هوش هیجانی و از پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (زیر مقیاس سازگاری اجتماعی) برای سنجش سازگاری استفاده شده است. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تی نمرات افزوده شده، تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) و تحلیل کوواریانس استفاده شده است. یافته‌ها نشان داده‌اند، 15 جلسه آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی تفاوت معناداری را بین دو گروه در هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی ایجاد کرده است. بنابراین یافته های پژوهش نشان داده‌اند؛ که سازه هوش هیجانی قابلیت آموزش را دارد و همچنین اثربخش بودن برنامه طراحی شده را در افزایش هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با آسیب بینایی تایید کرده‌اند. به نظر می‌رسد انجام پژوهش‌های دیگری در این زمینه به منظور غنا بخشیدن به برنامه های آموزش هوش هیجانی و افزایش سازگاری و هوش هیجانی لازم و ضروری باشد.
    Abstract
    Although a lot of studies have been executed about emotional intelligence (EI) and its relationship with success in different aspects of life, however a few studies have been conducted to examining whether emotional intelligence training can improve EI and social adjustment. The aim of this thesis is reporting the development of the EI training program and evaluation this program’s effectiveness on middle school students with visual impairments EI and Social Adjustment. In this study, EI was measured by the Bar-On Emotional Quotient-Inventory Youth Version (Bar-On EQ-i:YV) and social adjustment was measured by California Personality Inventory (Social Adjustment Subscale). We used a pre/post test design through an available sample of 19 middle school students with visual impairment that was divided in to Experimental (9 individual) and control (10 individual) grope. The analysis of covariance (ANCOVA) showed significant differences between two grope in EI and Social Adjustment after 15 sessions of emotional intelligence training. The implications of the results for enhancing EI and the limitations of this study are discussed.