عنوان پایاننامه
تحلیل محتوای کاربردی متون کتابهای درسی دانش آموزان آهسته گام و عادی مقطع ابتدایی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70727;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2365
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهدی اکبری
- استاد راهنما
- علی اکبر ارجمندنیا
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی کتاب های درس فارسی دوره راهنمایی پیش حرفه ای دانش آموزان آهسته گام با رویکرد کارکردی است. به همین منظور ضمن تحلیل محتوای کتاب های فوق، از نظر معلمان نیز بهره گرفته شده است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش شامل دو بخش است؛ بخش اول شامل کتاب های فارسی این دوره و بخش دوم، کلیه معلمان فارسی شاغل در مدارس راهنمایی آهسته گام استان تهران می باشد؛ که شامل 51 نفر است. برای بررسی میزان محتوای کارکردی کتاب های فوق، پیش نویسی از پنچ مقوله: «مهارت های تحصیلی کارکردی»، «مهارت های اجتماعی»، «مهارت های خودیاری»، «شخصیت و اخلاق» و«مسائل فرهنگی» تهیه شد؛ و برای بررسی نظر معلمان از پرسشنامهای که توسط محقق بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شد؛ استفاده گردید. روش آماری این پژوهش تحلیل توصیفی این داده ها است؛ و همچنین برای بررسی تفاوت نظر معلمان از آزمون تحلیل واریانس یک سویه استفاده شد. یافته های حاصل از تحلیل محتوا در این پژوهش نشان داد؛ که کتاب های فارسی این دوره از نظر کارکردی بودن در حد نسبتاً مطلوبی قرار دارند. علاوه بر این نتایج نشان داد که در این کتاب ها به مولفه های «مهارت های اجتماعی» و«شخصیت و اخلاق» بیشتر از مولفه های دیگر پرداخته شده است. لازم به ذکر است؛ کتاب پایه سوم از لحاظ کارکردی بودنوضعیت بهتری نسبت کتاب های پایه اول و دوم دارد. نتایجحاصل از بررسی دیدگاه معلمان نیز نشان داد؛ در مجموع معلمان، کتاب های پایه اول، دوم و سوم، را از لحاظ میزان کارکردی بودن در حد متوسط و زیاد ارزیابی کردند. پس از بررسی تفاوت نظر معلمان نیز مشخص شد؛ که در مورد کتاب های سه پایه، از نظر میزان کارکردی بودن تفاوت معناداری میان نظر آنها وجود ندارد. کلید واژه ها:تحلیل محتوا، فارسی کارکردی، آهسته گام
- Abstract
- Abstract The aim of Present research is to study the Farsi text- Books of slow-paced junior pre-professional with the functional Approach. There for within Analysis content of above books The Teachers ideas have been applied. The Assessing Population of this Research is included in two Parts. The First part: Farsi books of this course and second Part: all of the Farsi teachers which Employed in guidance school, slow-paced Tehran province which includes 51 persons. For study of Functional content above books, Draft of five categories: “Functional education skills”, “social skills”, “self–help Skills”, “personality and ethic” and “cultural issues”؛ Were prepared. And to study the teachers idea a questionnaire which by researcher based on Likert scale organized؛ has applied. The statistical method of this Research is the Descriptive Analyze of this Data. And Also for Assessment of teachers’ Disparity of consider, the test One-way Analysis variance test were Applied. The findings of contented analysis in this research indicated that the Farsi books of this period, from view of being functional stand in favorable situation. Also the finding shows that in these books, the “social skills” and of “personality and ethics” components has considered more than other components. It should be mentioned that in third grade book, from view of being functional has better position with regard to first and second grade Books. Also the Results of Teachers perspective Evaluation indicated in total Teachers evaluated third and second and first Books, in average limit and high functionally. After study the disparity of consider of teachers Recognized that a boot all three grade Books, from view of being functional there is no meaning full difference among them. Key words: Analysis content, functional Farsi, slow - paced