عنوان پایاننامه
بررسی و مقایسه حافظه دیداری دانش اموزان دختر شنوا و ناشنوا
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57883
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- وجیهه السادات هاشمی زاده
- استاد راهنما
- غلامعلی افروز
- چکیده
- زمینه و هدف: حافظه یکی از اجزای فرآیند یادگیری است و در کسب معلومات، مهارت ها و تجارب نقش اساسی ایفا می کند. حافظه به ویژه در دوران نوجوانی این امکان را می¬دهد که از تجربیات گذشتگان استفاده کنند؛ از تجربیات فعلی سود ببرند و برای تجارب جدید آماده شوند؛ لذا پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسه ی حافظه ی دیداری (بصری) دانش آموزان دختر شنوا و ناشنوا انجام شده است. روش: طرح تحقیق پس رویدادی بود. جامعه آماری این پژوهش را، همه دانش آموزان دختر شنوا و ناشنوا در محدوده سنی 11 تا 18 سال شاغل به تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر تهران در سال 91-90 تشکیل می دهد. نمونه این تحقیق 35 نفر از دانش آموزان دختر ناشنوا و 35 نفر از دانش آموزان دختر شنوا بودند. گروه ناشنوا با روش نمونه¬گیری در دسترس و گروه شنوا به صورت نمونه¬گیری هدفمند انتخاب شده و مورد مقایسه و بررسی قرار گرفتند. پس از اجرای آزمون هوشی ریون به منظور همگن کردن گروه ها از لحاظ بهره هوشی، آزمون حافظه ی دیداری کیم کاراد به صورت انفرادی در محل آموزشگاه بر روی آن¬ها اجرا شد. نمرات حافظه¬ی دیداری از مجموع نمرات سه مرحله آزمون کیم-کاراد تشکیل شده است. یافته های پژوهش: در این پژوهش، نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) نشان داد که حافظه ی دیداری دانش آموزان شنوا و ناشنوا با یکدیگر تفاوت داشته و این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار است (05/0>P 74/2=(66 و 3)F). بحث و نتیجه گیری: با توجه به میانگین¬های حاصله این تفاوت به نفع دانش آموزان شنوا بوده و حافظه ی دیداری آن ها از دانش آموزان ناشنوا بهتر می¬باشد. واژگان کلیدی: ناشنوایی، حافظه ی دیداری، حافظه ی کوتاه مدت دیداری، حافظه ی بلند مدت دیداری
- Abstract
- Purpose: Memory is a component of the learning process and it plays a vital role on the acquisition of knowledge, skills and experience. Memory allows in adolescents that uses their past experiences, benefit from current experience and provide for new experiences, so the aim of this study is the visual memory comparison of hearing girl students and hearing impaired. Method: The research design was casual. In order to fulfill the stated goals, a sample of all deaf girl student and hearing, 11 to 18 years that was middle and high schools at 90-91 years. This study sample was 35 deaf girl students and hearing. Deaf group and hearing were selected by purposive sampling and then they were compared. The following questionnaires were administered on presents ssampling: Raven IQ test (homogeneous groups), kim-karad visual memory test (individual performances). Visual memory scores were formed total scores of three stage kim-karad test in this study. Finding: The results of MANOVA analysis showed that visual memory of hearing girl students and deaf had significant differences (F(3,66)=2/74 p<0/05). Results: visual memory of hearing girl student was better than deaf student. Key Words: deaf, visual memory, visual short-term memory, visual long-term memory