بررسی دلایل عدم استقبال کارکنان از دوره های آموزشی زبان انگلیسی در شرکت پایانه های نفتی ایران
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56182
- تاریخ دفاع
- ۱۱ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- حسین قربانی
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- این پژوهش بررسی دلایل عدم استقبال کارکنان از دوره¬های آموزش زبان انگلیسی در شرکت پایانه¬های نفتی ایران بود. جامعهآماریکلی?کارکنانموظفبهشرکتدردوره¬هایآموزش زبان،بهتعداد1000نفر ونمون?تحقیق250نفربودکهبااستفاده از جدول نمونه¬گیری مورگانوروشنمونه¬گیریطبقه¬ایانتخابگردید. در این پژوهش باتوجهبهادبیات و پیشین? تحقیقودیدگاهصاحب-نظراندر زمین?آموزش و یادگیری زبان انگلیسی پرسشنامه¬ای تدوین، و برای بررسی دلایلعدم استقبال کارکنان از دوره-ها،سهدستهازعوامل، شامل عواملفردی، عوامل آموزشی و عواملسازمانی تعریف شد.همچنینبرایرواییآزمونازرواییمحتوایی،برایپایاییازآلفایکرونباخ،وبرایتحلیلداده¬هاازآزمونتی¬تک¬نمونه¬ایاستفادهگردید. نتایج این آزمون نشان داد که دلایلعدم استقبال کارکنان از دوره¬های آموزش زبان انگلیسی بر اساس عوامل فردی: به مؤلفه-های تجارب شرکت¬کنندگان و انگیزش؛ بر اساس عوامل آموزشی: به مؤلفه¬های محتوای دوره، امکانات و زمانبندی، ارزشیابی و بازخورد و انطباق دوره¬ با اصول آموزش بزرگسالان و بر اساس عوامل سازمانی: به مؤلفه¬های قوانین سازمانی متناسب، مدیریت و پشتیبانی و جوسازمانی مربوط می¬شود.بنابراین برای مشارکت واستقبال بیشتر کارکنان از دوره¬های آموزش زبان انگلیسی، مورد توجه قرار دادن عوامل سه¬گان? فردی، آموزشی و سازمانی ضرورت دارد. کلید واژه¬ها: عدم استقبال، زبان انگلیسی، دوره¬های آموزشی و شرکت پایانه¬های نفتی ایران.
- Abstract
- The aim of this study was to survey of reasonsunreception staff on English language training courses in Iranian Oil Terminals Company. The statistical population surveys all of the employees that are obliged to participate in English language training courses, were the statistical population. This population Included 1000 persons which 250 persons of them belonged to sample case that were selected by Morgan table and the stratified sampling methods. In this study a questionnaire was prepared according to the literature, background research and views of experts in the field of training and English language learning The reasons for un-reception of the employees from language reasonswere defined in three sets of factors included: Individual, educational and organizational factors.In this study, Content validity was used for test validity, the Cronbachs alpha coefficient for test perpetuity and One Sample T-test for data analyzing. The One sample T-test results showed that the reasons for the unreception to English language training courses related to individual factors are the participant's experiences and motivation components, the reasons related to educational factors are the contents of the course, possibilities and timing, evaluation and feedback and adaptation of the course with principles of adult education and appropriate organizational rules, management and support, organizational atmosphere components are for organizational factors.Thus for More Reception and participation of staff from English Language training courses, the attention to Triple Factors Including Individual organizational and educational training is essential. Key words: unreception, English language, Training Coursesand Iranian Oil Terminals Company.