عنوان پایان‌نامه

بررسی سر لوح نشریات ایران از سال ۱۳۷۶الی ۱۳۸۶



    دانشجو در تاریخ ۰۷ مهر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی سر لوح نشریات ایران از سال ۱۳۷۶الی ۱۳۸۶" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ارتباط تصویری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51036
    تاریخ دفاع
    ۰۷ مهر ۱۳۸۸

    هدف اصلی این تحقیق بررسی سرلوح نشریات در ایران از سال 1376 تا 1386 بوده‌است. شایان ذکر است منظور از نشریات روزنامه، مجله، خبرنامه و امثال آنها می‌باشد که در ایران به مطبوعات مشهورند. در این رساله بررسی فرضیاتی نظیر آنچه در زیرآمده‌، مد نظر بوده است. - در دوره‌های مختلف زمانی شیوه‌های طراحی، متفاوت و قابل دسته‌بندی است. - در طراحی سرلوح به مسئولیت و جایگاه سرلوح توجه نمی‌شود. - در طراحی سرلوح‌ها به وجه خبری و اطلاع‌رسانی بیشتر توجه می‌شود تا جنبه زیبا شناختی. - سرلوح بدون توجه به جذب مخاطب و جنبه ی فروش نشریه طراحی می‌‌شود. به منظور بررسی فرضیات ارائه‌شده تلاش گردید از روش‌شناسی پنج مرحله‌ای بهره‌گیری شود. برابر روش‌شناسی تدوین شده، نخست، نشریات جامعه هدف (1723 = N) فهرست‌نگاری گردید. در مرحله دوم پژوهش، ناظر بر تهیه نشریات و هماهنگی با مراکز کتابخانه‌ای و اطلاع‌رسانی برای عکاسی و یا scan از سرلوح نشریات فهرست شده‌، بوده است. در مرحله سوم سرلوح‌ها بر اساس شیوه طراحی دسته‌بندی شده‌اند و در مرحله چهارم دسته‌های مختلف مورد تحلیل قرار گرفته و در نهایت تهیه فراوانی انواع سرلوح صورت پذیرفته‌است. پژوهش حاضر نشانگر آن است که: - تنوع روش‌های طراحی سرلوح در ایران بسیار، و قابل تفکیک است. - با اینکه بسیاری از سرلوح‌ها بدست طراحان گرافیک طراحی شده‌است ولی تعداد آن دسته از سرلوح‌هایی که ردپایی از هنر گرافیک در آن دیده نمی‌شود کم نیست. - در غالب سرلوح‌های این ده سال فقط عنوان نشریه روی جلد نوشته‌شده‌است بدون توجه به شکل و فرم سرلوح و محتوای مجله و صرفا اطلاع‌رسانی شده‌است که نام نشریه چیست.
    Abstract
    The main purpose of this research was survey of the Iranian Periodicals’ Logos from 1997 to 2007. In this research “periodicals” is an umberella term for different kinds of publications such as newspaper, journal, magazine, bulletin and so on. It was projected to consider 4 hypotheses in this research: In different periods, logo design styles can be categorized; In logo design, positionality of logo do not bearded in mind and in practice; In logo design, news and information dimensions are dominant rather than aesthetical dimension; Logos are designing with minimum consideration to the aesthetical marketing feature. A five stages methodology was used for the purpose of surveying of the hypotheses. Accordingly, at the first stage targeted periodicals (N=1723) was listed; secondly, required co-ordinations were done for scanning and taking photos of the periodicals’ logos. At the third stage logos were categorized on the basis of their designing styles. The fourth stage is devoted to analysis of the categories. Finally, frequencies of different kinds of logos were derived from the aforementioned categories. In conclusion, it can be said that this research shows that: There is large number of periodicals for categorizing on the basis of different types of logo design; Although most of logos were designed by skilled and experienced graphic designers, but the number naïve logos are enormous; This decade, 1997-2007 , periodicals, logos justly show name of periodical without any especial attention to some qualities such as form, texture, content and so on. Keywords: logo, periodical, 1997 to 2007 decade.