عنوان پایان‌نامه

مدلسازی پخش لکه نفتی و پیش بینی برخورد با زیستگاه آبسنگهای مرجانی در خلیج فارس



    دانشجو در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدلسازی پخش لکه نفتی و پیش بینی برخورد با زیستگاه آبسنگهای مرجانی در خلیج فارس" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1010;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58897
    تاریخ دفاع
    ۲۵ دی ۱۳۹۱

    در این پژوهش با استفاده از مدل‌سازی مسیر حرکت لکه نفتی در اثر حوادث تانکرهای نفتی در خلیج فارس به تعیین محدوده‌های خطر ناشی از لکه‌های نفتی برای آبسنگ‌های مرجانی در 11 جزیره خلیج فارس شامل جزایر خارک، خارکو، کیش، لاوان، قشم، هنگام، تنب بزرگ، فارور، سیری، هندورابی و خلیج نایبند پرداخته شده‌است. منظور از محدوده خطر، ناحیه‌ای است که با ایجاد حادثه و تخلیه نفت در آن، آبسنگ‌های مرجانی در معرض خطر برخورد قرار می‌گیرند. همچنین میزان تاثیر متغیر‌های مختلف در موقعیت و وسعت محدوده‌های خطر مورد بررسی قرار گرفته است. جهت مدل‌سازی حرکت لکه نفتی از مدلGnome استفاده شد. مقدار نفت تخلیه شده، مدت زمان نشت نفت و مدت زمان اقامت لکه نفتی در دریا و همچنین سرعت باد به عنوان متغیر در نظر گرفته شدند و در این رابطه 24 سناریو تعریف گردید. در سناریوهای یک الی شش مربوط به 11 جزیره خارک، خارکو، کیش، لاوان، قشم، هنگام، تنب بزرگ، فارور، سیری، هندورابی و خلیج نایبند، سرعت و جهت باد غالب در نظر گرفته شد. سناریوهای 7 الی 24 فقط مربوط به جزایر خارک و کیش بوده و سرعت باد متغیر و در جهت غالب باد در نظر گرفته شد. برای سناریوهای تعریف شده، محدوده خطر با استفاده از مدل‌سازی و بررسی مسیر حرکت لکه نفتی تا برخورد به مناطق مورد نظر تعیین و مشخصات محدوده شامل مختصات جغرافیایی و مساحت ارائه گردیده‌است. بررسی محدوده‌های خطر حاصله از مقدارهای 1500، 30000 و 70000 تن نشت نتایج نشان داد با افزایش مقدار نفت تخلیه شده از 1500 به 30000 تن، مساحت محدوده خطر افزایشی در حدود 5-7% داشته ‌است. همچنین با کاهش زمان نشت از 24 ساعت به یک ساعت و افزایش سطح لکه نفتی ناشی از تخلیه میزان زیاد نفت در زمان کوتاه، مساحت محدوده به طور متوسط 28% افزایش نشان داد. با افزایش زمان اقامت لکه نفتی در دریا از یک روز به هفت روز، سطح محدوده خطر به طور متوسط 720% افزایش داشته که قابل توجه می‌باشد. محدوده خطر جزایر کیش و خارک برای نشت 15000 تن نشت برای سرعت‌های مختلف در جهت غالب باد تعیین شد. در جزیره کیش با هر افزایش سرعت باد به میزان یک متر بر ثانیه، سطح محدوده خطر به طور متوسط 3/13% افزایش یافت و در جزیره خارک میزان افزایش سطح به طور متوسط 6/17% مشاهده گردید.
    Abstract
    In this study oil spill trajectory due to tanker accidents has been simulated and tried to detecting dangerous zones for coral reefs of khark,kharko,hendorabi,hengam,qeshm and big tonb islands in the Persian Gulf. Dangerous zone is an area where an oil spill happen and coral reefs would fall in danger of pollution. It also examines the effect of different variables on the location and extent of the dangerous zone. We used Gnome to Model the movement of the oil slick. Amount of oil released and residence time of oil slick at sea and wind speed were considered as variables. 24 scenarios were defined. The first six scenarios considers prevailing wind speed and direction for Kharg Island, Kharko, Kish, Lavan, Qeshm, hengam, Tonb, Farour, siri, Hendurabi and bay Nayband, prevailing wind speed and direction were considered. Scenarios 7 to 24 were only run of Kharg and kish Islands and here wind speed considered as variable and modeling was carried out in prevailing direction of wind. For defined scenarios it was tried to detect dangerous zones by using modeling and examining trajectory of the oil slick that reach the coral reefs and also specification includes geographic coordinates and area of dangerous zones is also presented. Detecting dangerous zones from values of 1500, 30000, and 70000 tons of oil spill showed where increase of 1500 to 30000 tons occurs the area of dangerous zone would increase by about 5-7%. From 24 hours to one hour , increasing area of oil slick due to discharging excessive amounts of oil in a short time, the area of dangerous zone had an increase about 28%. By increasing the residence time of the oil slick at sea from one day to seven days, an average 720% increase in the area of dangerous would occr which is considerable. Dangerous zone of Kharg and kish islands is detected for 15,000 tons oil spill at the prevailing wind direction at different speeds. In kish island with each increase of 1 m/s in wind speed, the area of dangerous zone has an average 13.3% increase, and in Kharg Island the average increase in area of dangerous zone was 17.6 %.